Motivationen, ho ho?

Ibland har jag svårt att hitta motivation. Har man inte motivation är det ännu svårare att motivera eleverna. I slutet av terminen när man börjar vara färdig med alla måsten och antingen ägnar sig åt att rätta arslet av sig eller har rättat och bara skriver omdömen och pluppar i på matriser är motivationen väldigt låg.

Nu i och med att jag fick veta ganska tidigt på terminen att jag inte skulle vara kvar försvann motivationen betydligt tidigare än vanligt. Det känns inte meningsfyllt att engagera sig i eleverna eller skolan när man vet att man ändå bara kommer vara här i några veckor till. Kanske är det fel. Kanske borde man hänga i ända till slutet. Men det är svårt.

Just nu har jag lektion med åttor. De spelar in filmer om litteraturhistoria och arbetar enskilt. Jag bloggar. En riktig fröken skulle antagligen ha gjort något vettigt. Typ lusläsa kursplanen eller utveckla något redan utvecklat för att bli ännu mer utvecklad. Men jag orkar inte det. Motivationen finns inte. Jag räknar ner timmarna till helg. Nu är det en och en halv timme kvar. Skönt.

Det här inlägget postades i Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Motivationen, ho ho?

  1. Linda r skriver:

    Förstår dig precis… Jag är en mycket dålig avslutare o har alltid supersvårt med motivationen på slutet av saker… Det jobbigaste nu är dock att jag brukar vara en superbra uppstartare, alltid som bäst när det händer nåt nytt, nån slags förändring, men jag kan inte säga annat än att jag känner mig så otroligt omotiverad till att börja jobba efter mammaledigheten, det e ju inte förräns efter semester men jag vill gråta av ångest när jag tänker på det! Hela jag skriker nej… Känns sådär…

  2. Karin skriver:

    Haha, skönt att fler fulbloggar på jobbet. Förstår verkligen att du inte är så motiverad. Jag fattar inte när den här jobbristen ska vara över? Så trist att man jobbat i 7-8 år och ska oroa sig varje vår. Fortfarande!!

  3. Hanna F skriver:

    Tycker inte det låter ett dugg konstigt att din motivation tryter, alla är trötta och omotiverade när det närmar sig sommaren och semestertider, det är klart att du blir extra omotiverad när du vet att du inte får vara kvar på den arbetsplatsen. Jag tycker du låter som en riktig fröken, du har ju gett dina elever en uppgift och eget ansvar att utföra uppgiften, det verkar toppen tycker jag. Du behöver inte ha dåligt samvete alls enligt mig.

Kommentera

