Vilda Knytet

Imorgon är sista dagen på sommarlovet och sedan är det allvar. På rikt. Vuxna som jobbar båda två och har båda barnen på förskolan.

Det känns både spännande och lite läskigt. Knytet är ju rätt vild och bestämd av sig. Och det vet jag att många säger om sina tvååringar. Men vi har typ fem besök på barnakuten samt ett proppskåp som är barnsäkrat med fästband som kan stödja det påståendet. Dessutom kommer det krävas ett sjuhelsikes pusslande och en hel del flyt för att få till inskolningen som sker samtidigt som Palten och jag börjar jobba. Jag har utvecklingssamtal och Paltens mentorselever börjar sin första dag samtidigt som någon av oss ska vara med Knytet på förskolan. Hur det ska gå till vet jag inte riktigt än…

Men båda pojkarna känns peppade i alla fall. Varje gång man pratar om förskolan med Knytet tar han farväl till resten av familjen och börjar leta efter sina skor, oavsett om klockan är sju på morgonen eller sju på kvällen. Han är alltid redo.

Något annat han alltid är redo för är matlagning. Härom morgonen höll jag på att lägga in en tvätt när jag upptäckte att det var väldigt tyst ute i köket. För tyst. Men jag tänkte att det nog inte var så illa och att jag lika gärna kunde sätta igång maskinen innan jag gick ut. Vad kunde han ha hunnit gjort?!

20120811-230439.jpg
Han hade hämtat en stol från sitt lilla kök, fått tag i en stekspade och stod nu och ”stekte” 1 dl bregott. Mycket nöjd var han också, med en tjock smörmustasch. ”Gott!”

20120811-230452.jpg Annars tycker han bäst om att steka korv. Steka och äta.

Fina, vilda förskolebebis.

Det här inlägget postades i Knytet. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vilda Knytet

  1. Hanna skriver:

    Ha, ha! Fröknarna kommer att älska honom! Han kan ju styra hela avdelningen själv. Laga mat, fixa elen och annat som kan vara bra att greja med 😉

  2. Barbasyster skriver:

    Säg till om ni behöver hjälp med inskolningen då. Lilla sinen och jag kan komma och följa honom.

  3. Fina Knytet!
    Vi ska skola in en 1½-åring nästa vecka, men jag känner mig lite lugnare nu än än jag gjorde med hans storasyster. Luttrad tvåbarnsmor 😉

  4. Eva skriver:

    Hur går det med allt vardagsbestyr?

Kommentera

