Suck!

Just nu har jag en lugn period på jobbet. Det har varit stressigt i princip hela året, med rättning och planering för mina egna klasser och sen rättning av nationella prov utöver det. Men dels för att få det lite mindre stressigt här på slutet och dels för att mina elever har läst och skrivit väldigt mycket under terminen har jag nu planerat in moment som kräver mindre rättning och planering för mig. I åttan arbetar mina elever med ett grupparbete som ska redovisas muntlig och i sjuan spelar eleverna in film utifrån berättelser de skrivit själva. Detta innebär att jag har planerat och förberett mycket i början av momenten och nu sitter jag i princip sysslolös.

Det känns inte bra. Det känns som att jag fuskar. Som att jag sitter och smyger med att jag inte har något att göra. Jag inser ju att det bästa vore om man kunde planera lite smartare. Försöka få till en jämnare arbetsfördelning vilket innebär en jämnare rättningsbörda för mig. Men nu har jag inte gjort det den här terminen och nu är det lugnt. Men jag vet inte om det borde kännas så här fel? Borde jag ha dåligt samvete att det inte ligger tjugotvå arbeten och väntar på att rättas, bedömas och betygsättas? Borde jag ha dåligt samvete över att jag inte har fem lektioner att planera och att jag kommer instressande i klassrummet direkt från en strulande koppiator? Borde jag ha dåligt samvete över att jag har fria kvällar där jag inte behöver fundera på jobbet och bara kan umgås med Palten och barnen?

Dessutom dyker de där trista tankarna upp från bakhuvudet, hur gör riktiga lärare?

Det här inlägget postades i Skola. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Suck!

  1. Rigmor skriver:

    Du är helt enkelt en grymt bra riktig lärare.
    Bra planering helt enkelt!

  2. Nocken skriver:

    Du behöver INTE ha dåligt samvete! Blir nästan upprörd bara av att läsa att du överhuvudtaget tänker så. Jag håller med Rigmor, du har planerat bra nu helt enkelt. ALLA mina elever är på APL just nu (under fem veckor) vilket betyder att min arbetsbörda har varit betydligt mindre under dessa veckor. Jag har fyllt dagarna ändå men undrar i mitt stilla sinne – hur hinner jag med allt i vanliga fall? Jag har njutit under dessa veckor och det tycker jag att du också ska göra!

  3. Nocken skriver:

    Och kram på dig…

  4. Karin skriver:

    Jag håller med i de tidigare kommentarerna! Inte ska du på något sätt ha dåligt samvete!! Jag har också en lugn period och jag njuter så mycket jag kan. Vet dock att jag kommer få in 24 feta arbeten 4 dagar innan betygen ska sättas. Det är bra planering det…

  5. Skolfröken skriver:

    Men hallå! Det är ju så där en riktig lärare gör! Jag har inte haft skriftliga redovisningar sen påsk (typ). Man dör ju ändå under NP-högarna så det är väl supersmart att ha det lite lugnt i slutet.

    Kram!

Kommentera

