Gammalt och nytt

Idag träffade jag en av mina gamla elever på jobbet. Jag hade henne i svenska när hon gick i åttan, på min hemskaste första skola, och nu vikarierade hon lite på sitt sabbatsår efter gymnasiet. Hon var fin och duktig både då och nu och sa till och med att det var roligt att ha mig (men vad skulle hon säga?)

Ännu mer bisarrt blev det när jag insåg att jag hade på mig en blus som jag köpte när jag undervisade henne för sex år sedan. Och hon kom också ihåg den. Jag vet inte om det är ett gott betyg när ens gamla elever framförallt kommer ihåg ens kläder.

Annars har veckan varit helt okej. En del härligt nördiga elever som ritar blixtar på handryggen och kommer ihåg varenda detalj från varenda bok. En stor grå massa som varken säger lumos eller avada kedavra. Och sen några få högljudda, missnöjda. Coola killar i nian som vill titta på film. Bara. Inte svara på frågor. Inte bli indelad i elevhem och hitta på något namn. Töntigt! Och det är så synd, men de där störiga högljudda drar ner stämningen. Sen är det ju en kurs som är helt skild från övrig undervisning. Det betyder att det inte betygsätts. Det betyder att man kan bete sig hur fan man vill.

Men de där fina, nördiga lyfter och gör allt värt det. Och vetskapen att nästa vecka är sportlov gör det hela lite lättare också. Med det inte sagt att jag inte vill slå dem i huvudet med en jättestor trollstav. När de klagar och leker med telefonerna och suckar och stönar och frågar varför vi måste göra det här som jag har planerat i två veckor, varför kan vi inte bara titta på film? Då vill jag ha en trollstav. Modell superenorm.

Det här inlägget postades i Skola. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gammalt och nytt

  1. kollijox skriver:

    ja du, tjenare! jag vill också ha en trollstav…simsalabim bara och vips snälla och intresserade(för din del) barn, som lyssnar uppmärksamt på vad man säger punkt slut. å så fnissar jag åt blusen för det kommer man ju ihåg….vad ens lärare brukade ha på sig…ibland endast en outfit, men jag är impad av människor som har sina kläder länge, kanske inte lika länge som min hubby då (det finns 20år gamla tröjor i hans garderob och då överdriver jag inte ens ett endaste dugg). Heja dig, blusen och trollstaven + ha ett fint sportlov.

    • mrspitepalt skriver:

      Så där är Palten också. Blir överlycklig över gamla slitna t-shirts som han spelat basket i för tjugo år sedan och som han inte använt på femton.

Kommentera

