Vad vet jag, jag är ju ändå bara vikarie…

På måndag börjar min Harry Potter-kurs och jag måste erkänna att jag känner mig lite nervös. Kanske för att jag pratat med några av mina elever som valt kursen och tre killar hade inte läst en enda bok men sett filmerna och en tjej hade inte läst en enda bok eller sett en hel film! Samtidigt anar jag att en del kommer vara riktiga Harry Potter-nördar som läst och sett allt flera gånger om. Det gör det svårt att planera något bra. Men vill ju inte att de där nördarna (som egentligen är roligast att ha) tycker allt är helt självklart och uppenbart och man vill ju inte att de där som inte läst en enda bok sitter i tio timmar och undrar varför de inte valde den där kursen med tysk stumfilm istället.

Men men, det blir som det bli. Det bästa vore kanske om man inte brydde sig så mycket. Då skulle man inte grubbla över varför vissa elever är så utstuderat elaka. Inte direkt otrevliga, det är de extremt sällan. Men elaka. Säger saker som ”men varför ska vi göra det här, du är ju ändå bara vikarie?” ”vad heter vår riktiga lärare?” ”tänkt när vi hade XX i svenska, det var tider det!” Det går inte att ringa hem till en förälder och berätta att deras barn frågat om jag ska vara deras vikarie efter jul också och sen suckat när jag sagt ja. Vilken förälder skulle bry sig?

Dessutom kan jag bli inte för mitt liv förstå hur en elev kan vara så smart och slug att han eller hon är elak utan att det går att bevisa och sen inte kan skriva en fullständig mening eller vet att det ska vara stor bokstav , i början av en mening eller på titlar eller namn. Har det kanske felprioriterats lite då, kanske vad gäller uppfostran? Det skulle man ju kunna ringa hem till föräldrarna och fråga. Men det får man nog göra om man är fast anställd. Inte om man bara är vikarie…

Det här inlägget postades i Skola. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Vad vet jag, jag är ju ändå bara vikarie…

  1. eva skriver:

    jag är helt övertygad om att du gör ett hyvens jobb och du får väl fina kommentarer oxå eller är det skitungar allihopa? Jag är hur som inte ett dugg avundsjuk på ditt jobb även om jag är full av beundran för det du gör. varje dag. vikarie eller inte.
    och om det dyker upp några harry potternördar, ta hjälp av dom och utnyttja det. om det nu går. kram o hej

    • mrspitepalt skriver:

      De flesta är jättehärliga och resten är neutrala. Det är en handfull ( eller några nävar kanske ibland 😉 ) som är otrevliga och elaka. Men tyvärr är man, eller i alla fall jag, funtad så att det där taskiga fastnar och det där trevliga rinner av som vatten på en gås.

      Vi hoppas på nördar. Då känner jag mig hemma!

  2. Skolfröken skriver:

    Fy, förstår hur det känns. Men du är ju toppen- de är bara dryga och ouppfostrade!

    Jag får inblandning höra att jag är sur. Kallas också för den stränga läraren. Det är väl ok, men sur? Jag är inte sur! Jag ställer krav på mina elever och blir besviken på när de inte levererar, när de skitit i uppgifter och inte pluggat. Och det är jag ärlig med- jag låter dem inte komma undan med bortförklaringar om varför de inte kunnat förbereda sig för ett treminuterstal under de fyra (!!) veckor de haft på sig. Och då blir jag kallad sur. Skittrist. Ska man alltid tjoa och tjimma för att de ska gilla en?

    Jag är utled på att de är så LATA! De gör ju ingenting. Och så tror de att de gör det för mig, de fattar liksom inte att de enda som drabbas är de själva.

    Oj vad jag neggade nu:-( Berätta om kursupplägget- vad ska ni göra?

  3. grenman skriver:

    till båda fröknarna: jag tror att det är precis sådana som ni, som ställer krav och inte låter eleverna komma undan med att inte ha gjort läxor osv, är de som man kommer att tacka senare, stå på er!

    • mrspitepalt skriver:

      Men det märkliga är när de är sura och otrevliga fast man inte har ställt några krav eller skällt på dem för att de inte gjort läxan. När de bara är sura och otrevliga ändå. Hur ska man stå då?

  4. Dr. Snuggles skriver:

    Usch för ouppfostrade ungar! Varför blir man så där? Skit i de dryga och fokusera på det positiva istället. Inte lätt att vara vikarie.

    • mrspitepalt skriver:

      Ja, det undrar jag också. Hur får man sina barn att bli skitungar och hur får man dem att bli skithärliga? Det är ju så svårt bara, att strunta i de dryga och fokusera på de positiva. Tyvärr. Det är de otrevliga kommentarerna som hänger kvar, inte de trevliga.

      • Dr. Snuggles skriver:

        Tyvärr sant! Vi kan väl bestämma oss för att set trista från och med nu ska rinna av! Kommentarer från Lärare som klagar på läromedlen eller elever som klagar på lärare (ej konstruktivt alltså) ska bara rinna av!

      • mrspitepalt skriver:

        Men usch, hur vanligt är det att lärare hör av sig till dig och klagar på läromedlen?!

      • Dr. Snuggles skriver:

        Inte så vanligt. Men det är ju de negativa kommentarerna man minns…

Kommentera

