Harry Potter och den nervösa skolfröken

Veckan innan sportlovet ska eleverna få läsa olika valbara kurser. Av någon anledning skulle jag hålla i en av kurserna och med alldeles för lite tid på mig att bestämma hade jag bara en väg att gå. Harry Potter såklart.

Men nu när veckorna rusar på och det visar sig att det är ganska många som har valt min kurs börjar jag bli lite nervös. Vad sjutton ska vi göra hela veckan?

Så nu vänder jag mig alltså till er. Ni som vet allt och kan allt. Har ni några förslag på vad man skulle kunna göra i klassrummet på temat Harry Potter. Det kan gälla både filmerna och böckerna och ska inte vara ett moment som betygsätta utan bara skoj.

Give it to me!!

Det här inlägget postades i Skola. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Harry Potter och den nervösa skolfröken

  1. Skolfröken skriver:

    Gud va kul! Den kursen vill jag gå :-)Jag ska fundera lite… Hmmm…
    * Du skulle kunna berätta lite om litteraturtermer och använda HP som exempel; karaktär, miljö, budskap osv. Det kan de ju ha nytta av i andra kurser sen.
    * Harry Potter i relation till kristendomen (jag brukar prata om HP på religionen när vi diskuterar kristendomen i popkulturen) Kanske lite torrt?
    * Mat i Harry Potters värld
    * De skulle kunna få en karaktär tilldelad sig och förbereda denna: vem är han/hon, hur ser han/hon ut, karaktärsdrag, speciella uttryck?, djur (alltså, typ som att Harry har ugglan), osv, och sen på fredagen så anordnar du en coctailmottagning där de ska komma som sin karaktär, mingla, kanske äta lite Harry Potter-aktig mat och spela lite teater medan de går runt. En del saker lär ju hända när Malfoy och Harry möts över bålskålen 🙂

    Jag ska fundera mer!

    • mrs Pitepalt skriver:

      Dig kan man lita på! Det där med cocktailmottagning lät ju skitkul ju! Måste jag helt klart ha! Religion känns som om de är för små för, men annars är det en bra idé.

      Men visst verkar det vara en rätt kul kurs?

      Tack för tipsen!

  2. Malin skriver:

    Den kursen skulle jag behöva gå 🙂

  3. Eva skriver:

    jag har ingen aning och förlåt för det men jag vill bara säga att du skriver så otroligt himlens fint om din mamma och din pappa och jag läste igår och har funderat hela kvällen och morgonen för jag vill skriva nåt smart du vet ungefär det bästa jag kan komma på men orden spretar och lyder ingenting alls som jag vill. Jag vill väl säga att jag tänker på dig, att jag önskar för allt vad det är värt att saker var annorlunda, att livet inte varit så hårt mot dig, att du hade fått haft dem kvar hos dig, längre. Det vill jag säga. och att du skriver fantastiskt, och om vi båda hade tid, mer tid så önskar jag att vi stötte på varann sådär igen, för det var väldigt roligt att träffa dig. Varm kram från granntanten. 🙂

  4. Skolfröken skriver:

    En till idé: dela in klassen i grupper som får heta som husen i HP, alltså Gryffindor osv. Sen kan de få olika uppgifter under veckan som ger poäng. I slutet lottar du ut the house cup!

  5. Linda r skriver:

    Debatt! Bok vs film, del för del… Med pokal till den som vinner

    Research- häxor o trollkarlar i annan litteratur, var kan idéerna till HP ha kommit ifrån

    Hur hade det sett ut om HP var svensk, dvs svenska miljöer, personer etc… Eller fransk, eller ryss, eller eskimå…

  6. Sandra skriver:

    Vi hade en superkul grej på samma tema i engelskan när jag gick på gymnasiet. Det finns ju rätt mkt symbolik i böckerna, typ varför karaktärerna och sakerna heter som de gör. Det kanske man kan göra nåt på?

Kommentera

