To judge or be judged, that is the question

I förmiddags inledde vi dagen med att gå till badhuset. Det är alltid spännande att gå till badhuset. Dels spänningen i att vara i ett omklädningsrum med Kotten som gärna pratat högt och ljudligt om allt han kommer att tänka på. Och dels spänningen av att jaga efter Knytet, som är helt orädd och omedveten om sina egna begränsningar.

Det var trevligt. Men det finns alltid en sån där familj där. En flicka (alltid en flicka) och hennes föräldrar. Inga syskon, bara hon. Hon är väldigt stilla i badet, plaskar inte, blir knappt blöt i håret, har baddräkt med volangkjol.

När de ser våra pojkar i badet, det är som att de får syn på två hajar eller krokodiler eller något. Helt livrädda. De tittar på barnen och på oss och sen på varandra och jag ser vad de tänker. Men jag bryr mig inte så värst. De vet ingenting. De behöver inte jaga efter Knytet som åker rutschkana utan att sätta sig ner eller klättrar över alla kanter han kan hitta oavsett vad som finns på andra sidan. De behöver inte ta emot Kotten när han hoppar från kanten i barnpoolen eller sitter bredvid honom i bastun när han pekar ut ett par jättestora tuttar på en dam. De behöver bara sitta där i badet och titta och sen då och då rätta till volangkjolen lite.

Men jag ska inte vara för hård. Jag dömer också när jag är i badhuset. Jag dömde föräldrarna vars son hade tuppkamsfrisyr med rakat på sidorna och var om möjligt ännu vildare än våra pojkar. Jag dömde den där mamman som tog med sin elvaåriga son in på damernas omklädningsrum. Och jag dömde den där mamman vid entrén som sa till sin dotter att ringa sin pappa och säga att de skulle komma hem eftersom hennes bror inte lyssnade samtidigt som brodern satt och skrekgrät om något en meter bort.

Så man kan tro att den främsta anledningen till att gå till badhuset är för att bada. Men det stämmer alltså inte. Det är för att döma och för att dömas.

Det här inlägget postades i Knytet, Kotten. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till To judge or be judged, that is the question

  1. eva skriver:

    Nu vågar jag inte åka till badhuset, jag som tänkt…hahahahah 🙂
    Hörru pitepalten. du har en award hos mig. gör vad du vill med den, inga krav på länkar o tjafs. Jag gillar dig. ville bara säga det. Kram

Kommentera

