Dagens andra I-landsproblem

Nu när mörkrädslan är övervunnen och chokladen är uppäten kan jag fortsätta gnälla.

Kotten har alltid varit extremt mammig, så när Knytet blev pappigare än, typ Jesus, så tyckte jag mest att det var skönt. Roligt för Palten att vara favoriten. Men nu börjar det gå lite för långt.

När han vaknar på kvällen och jag kommer in grinar han bara ännu mer, och sen kliver Palten in som någon jävla Care Bear och på en gång blir det tyst. Så fort Palten går ner och vi blir kvar här uppe står han vid grinden och skakar galler och ropar på pappa, pappa! Om jag går ner bryr han sig knappt. Ibland på morgnarna när jag åker till jobbet ser han lite bekymrad ut, men sen vinkar han bara glatt med sin knubbiga näve och springer raka vägen till Palten.

När Palten var magsjuk några dagar innan jul ändrades allt. När Palten kom ut från sovrummet efter de där dygnen var det jag som var favoriten och han som var den oönskade. Det kändes fint. Nu är det min tur, tänkte jag, och sen blev jag förkyld. Och då blev allt som vanligt igen. Han är hård mot de som blir sjuka, Knytet. Ett dygn och sen är man oönskad.

Missförstå mig inte. Jag tycker det är jättehärligt att Knytet tycker så mycket om sin pappa. Men innerst inne svider det lite grann. Att han alltid springer till Palten när han slagit sig. Att han hellre sätter sig hos Palten än hos mig, varje gång. Att det är Palten som kan få honom att somna när jag inte kan det. Det svider.

Är jag en hemsk människa?

Det här inlägget postades i Knytet, Palten och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Dagens andra I-landsproblem

  1. Hanna F skriver:

    Nä du är ingen hemsk människa, klart man vill vara barnens favorit, och det betyder inte att man missunnar sin partner att vara det. Hemma hos oss är maken favoriten hos båda barnen dagtid, men så fort det närmar sig läggning är det bara jag som gäller. Ibland kan maken få lägga vår 1,5- åring, men 3,5 -åringen vill i princip alltid att jag lägger honom. Är jag inte hemma är det inga problem. Jag kan tycka det är mysigt att de vill att jag ska vara där när de är som mest kramiga och gosiga, men INTE när läggningen tar en evighet och de håller på och stökar runt och försöker göra allt för att inte sova.

    • mrspitepalt skriver:

      Nej, långa läggningar kan man ju faktiskt klara sig utan. Men nu är det ju tyvärr mest Kotten som tar tid att lägga i vår familj och han är ju sjukt mammig. Så den aspekten behöver man inte fundera på när det gäller Knytet.

  2. Karin skriver:

    Nej du är ingen hemsk människa! Det är nog helt naturligt att man vill vara bäst i sina barns ögon. Jag har fått två pappiga barn… Jag trodde faktiskt att Simon skulle bli mammig för det var han verkligen i början, men nej. Elliot har alltid varit det och det är helt ok. Men det känns ju lite sådär när Elliot på måndag morgon börjar prata om att jag ska gå iväg till jobbet och att pappa ska vara hemma med honom och Simon. Detta sker ju då först på torsdag… När torsdag så kommer vinkar Elliot nöjt av mej ca 06.23… dock går jag inte förrän ca 07.30… Och Simon, om han kunde skulle han lika glatt babbla om att jag verkligen borde gå till jobbet så att han kan få han pappa helt för sig självt…

    • mrspitepalt skriver:

      Inte roligt för dig Karin, men roligt för Salomon förstås. Det är inte lätt att veta hur det kommer sig att de blir pappiga eller mammiga. Men det är i alla fall vi som har klämt ur oss dem, det borde man väl få någon slags pluspoäng för?

  3. Skolfröken skriver:

    Äsch, sådär är vi alla tror jag. Det ska du inte ha dåligt samvete för!
    Våra barn är nog rätt mammiga. Konstigt egentligen för vi spenderar ungefär lika mycket tid med dem båda två. Jag skulle gärna bli lite oönskad ett tag. En förmiddag eller så, så jag fick gå på toaletten själv och kanske ta ett bad. Men sen skulle jag nog bli avis, jag med 🙂

    • mrspitepalt skriver:

      Jo, det där med att få gå på toa själv är ju rätt trevligt förstås. Så vissa fördelar finns det ju såklart. Men om man fick leva i en perfekt värld skulle man vara favoriten och ändå få kissa ifred 🙂

Kommentera

