Två pepparkakshus och en smet

I går var vi på besök hos en av Paltens barndomskompisar och hans familj. Det var mycket trevligt, om man bortser från den korta episod där Knytet rymde över till grannen. Kotten och deras stora flicka var ute och lekte och eftersom vi satt precis innanför fönstret tänkte vi att Knytet ju också kunde få gå ut och lufta sig lite.

Det var inte vad han tänkte. Han tänkte att, jag låtsas lajja runt här en stund och så fort de tittar bort drar jag.  Sagt och gjort, han  såg väldigt nöjd ut och tultade runt som en glad tomte i tio minuter och sen när vi tittade bort i en minut såg han sin chans. Plötsligt var han bara borta och när jag stack ut huvudet genom dörren upptäckte jag att han inte tagit den förväntade korta vägen ut till gatan utan den långa vägen genom en sluttande rabatt ner till grannens tomt. När han såg/hörde mig komma galopperande i Paltens stora dojjor garvade han högt och började springa ännu snabbare. Vilda, vilda Knyte!

Kotten däremot var sjukt imponerad av deras pepparkakshus, och jag likaså. De hade till och med byggt en speciell liten bricka med inbyggd belysning. Sjukt proffsigt. 20111204-205136.jpgSå Kotten och jag bestämde oss för att försöka bygga ett eget hus. Det blev inte snyggt. Eller helt. Och det har ingen belysning. Och Kotten tröttnade efter tre godisar och ägnade sen resten av tiden åt att tjata om att få äta upp resten av godisarna.20111204-205117.jpg

Men nu är det byggt i alla fall och det tog bara två timmar. Det är ju precis så man vill spendera en söndag.

Det här inlägget postades i Bakat, Knytet, Kotten, Navelskåderi, Pyssel. Bokmärk permalänken.

Kommentera

