Berlin, baby!

På fredag lämnar vi in Kotten och Knytet på doggy daycare hos King Lear och gänget och sen bär det av mot Berlin. Tre nätter på hotell, äta ute, gå i affärer, se på sevärda sevärdheter och kanske sakna barnen lite, mycket, alldeles lagom mycket.

Det ska bli väldig trevligt och väldigt märkligt att bara vara två vuxna i några dagar som hinner fullfölja ett samtal eller äta upp en måltid utan att agera domare i ännu en match ultimate wrestling (ibland känns det som att man är mamma till Brad Pitt och Edward Norton i Fight Club. ”The rules are, there are no rules!” Och, ja jag vet att de är samma person, men i vårt hus är Kotten Brad och Knytet är Edward. Kotten är lite vildare och lite mer hårdhänt och Knytets specialtalang är att bitas. Hårt!)

Det verkar finnas mycket häftigt och sevärt i Berlin, men med tanke på att vi bara är där i två hela dagar måste vi leta fram de gottaste bitarna. Och det är där jag behöver er hjälp. Fru Grenman har redan varit snäll och tipsat, men vad säger ni andra? Har ni varit där och i sådana fall, vad får vi inte missa? Palten vill ju helst gå på museum och titta på gamla grejer. Jag vill shoppa, äta gott och se coola saker. Give it to us, babies!

Det här inlägget postades i Guldkornen, Palten. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Berlin, baby!

  1. Hanna skriver:

    Guud va kul!
    Önskar er en fantastisk minisemester!

  2. Malin skriver:

    Härligt! Missa inte att sitta länge på café, titta titta på folk och prata om livet 🙂

    • mrspitepalt skriver:

      Jag ska försöka, men Palten ser cafébesök mest som ett intag av föda. Han brukar vara klar på en sekund typ. Men kanske att jag kan få honom att sitta kvar tills jag ätit upp iaf 🙂

  3. Linda r skriver:

    DDRmuseet e helt klart värt ett besök, ren underhållning :), o så muren såklart, fast inte så länge, så spännande e den ju inte… Sen kan jag för mitt liv inte komma ihåg i vilket område vi var när vi bara sprang i butiker o fik… Återkommer om det ploppar upp 🙂

  4. King Lear skriver:

    Ni måste förstås gå på KaDeWe – 60 000 kvadratmeter varuhus. Europas näst största, efter Harrods.
    Och så ska ni väl spana in Nefertiti på Neues Museum.

  5. Härligt! Har aldrig varit där, men det verkar vara en spännande stad. Trevlig resa!

  6. Karin skriver:

    Hm, jag var ju där på sommaren och gjorde all sightseeing utomhus. Men försök att hinna med att se alla de där klassiska grejerna. Finns en buss som kör runt och visar alla byggnader och sånt, extremt turistigt, men bra. Sen, jag har ju glömt vad allt heter, finns det en vacker halvt sönderbombad kyrka mitt i centrala stan. Den är bevarad som den var efter kriget, mycket vacker! KaDeWe som någon sa, runt det fanns på sommaren iaf, mysiga små serveringar. Och bara några gator därifrån finns kvarter där husen är helt täckta av mosaik. Där finns lite mer bohemiska kvarter med små butiker och fik. Hoppas ni får det helt underbart! Jag gillar Berlin skarpt och skulle själv gärna åka tillbaka!

  7. Hannah skriver:

    Om du gillar sushi:
    Kuchi, http://www.kuchi.de/, och missa inte ”my best friends rolls”.
    Älskar Berlin och har bott där ett år. Ni har verkligen valt rätt stad. Om du skickar ett mail så att jag får din mailadress så kan jag skicka en lång lista med tips 🙂

    • mrspitepalt skriver:

      Tack igen för tipsen! Vi skulle gå till Kuchi sista kvällen, men eftersom jag hade traskat mina fötter blodiga två dagar i converse klarade jag inte av att gå så långt. Nästa gång!!

Kommentera

