Fråga

Just nu befinner jag mig i ett klassrum med tjugotvå trettonåringar som skriver på varsin dator. Det är tyst och lugnt i klassrummet, något man alltid njuter lite extra av. Och här står jag och bloggar. Får man göra det? Bryter jag mot någon slags arbetskod eller lag eller är det helt enkelt bara oansvarigt att jag inte svävar omkring mellan bänkarna som en hök och bevakar dem och håller koll på vad de gör hela tiden?

 Missförstå mig inte, självklart hjälper jag dem när de räker upp handen och säger till dem om de börjar prata och störa.  De har fått en timme på sig att förbereda en muntlig redovisning till nästa lektion, och om de inte gör det nu måste de göra det hemma. Jag känner att om de väljer att spela bilspel eller facebooka istället så är det deras problem. Men så kanske jag inte borde tänka. Jag kanske borde kontrollera och styra och ställa och inte stå här och fritida mig? Hur gör riktiga lärare?

Det här inlägget postades i Skola. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fråga

  1. Sarah skriver:

    Riktiga lärare gör som du gör. Nämligen att lära eleverna ta ansvar över sin egen tid och sitt eget arbete. Jag tror att man måste våga släppa kontrollen lite och lämna över ansvaret på eleverna, om du förstår vad jag menar. Det är iaf något som jag jobbar på , för jag kan verkligen vara ett kontrollfreak i klassrummet. Jag tror att de växer om de känner att de har ens förtroende. Summa summarum – jag tror att du gör ett lysande jobb! KRAM

  2. Nocken skriver:

    OM jag hade tillgång till en egen dator i klassrummet och OM mina elever hade en egen dator så skulle jag helt klart ha gjort som du. OM jag hade en egen blogg också…

    Kram

Kommentera

