Har jag närt en Harry Potter-nörd vid min barm?

Ikväll när Kotten skulle sova ville han gärna titta på mina Harry Potter-böcker som står i stringhyllan i hans rum. Vi har (på hans begäran måste jag få förtydliga) försökt läsa lite i några, men det går ju inte. Han är alldeles för liten. Kanske är han också för liten för filmerna, men när han fick höra att jag hade filmer om Harry Potter blev han helt lyrisk. ”Va, har du köpt Harry Potten-filmer?!” Sen fick jag ägna tjugo minuter åt att titta på filmkonvoluten och berätta vad alla hette. Efter det bestämde han att de i morgon på förskolan ska leka Harry Potter och att han ska vara Harry Potter. Kompisarna på förskolan fick vara olika karaktärer, som till exempel Ron, Snape och tåget som kör dem till Hogwarts.

Jag vet dock inte om han förstår riktigt vad Harry Potter handlar om. När jag kom in i hans sovrum nästa gång berättade han att han skulle sparka hårt i marken för att han var Harry Potter och att Harry Potter, han hade faktiskt skor. De verkar leka roliga lekar på förskolan…

I morgon blir det i alla fall fredagsmys med Harry Potter och de vises sten på svenska. Och trots att jag nog anar att han inte kommer tycka den är särskilt kul och kanske lite läskig, så önskar jag i smyg att han ska bli så där Harry Potter-tokig som jag är. Då har jag någon i hemmet som kan dela min besatthet, och besatthet är ju alltid roligt att dela.

Det här inlägget postades i Guldkornen, Kotten. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Har jag närt en Harry Potter-nörd vid min barm?

  1. Vilken sötis!
    Jag hörde min dotter (3,5 år) prata om att de lekt ”stawasch” häromdagen och det tog ett tag innan jag fattade att det var Star Wars (som hon ju överhuvud taget aldrig sett). Inspirerad av de äldre barnen på förskolan får man anta.

    • mrspitepalt skriver:

      Ja, Kotten försöker leka Harry Potter med alla han träffar, men en del är svårövertalade. Det är nog de som inte har förstått HPs storhet än…

Kommentera

