The never ending story

Vi flyttade in här i radhuset för ganska exakt två år sedan och under de två åren har vi ägnat oss åt att ta bort allt det blåa som de förra ägarna uppenbarligen hade en förkärlek för och göra huset lite mer till vårt. Det har tagit lång tid, men jag tycker ändå vi har hunnit med ganska mycket. Speciellt med tanke på att vi samtidigt har ägnat tid åt att ta hand om två barn, långtidspendlat, blivit föräldralös och gått ner i vikt.20111010-185412.jpgFörst ut var lekrummet som gick från mörkaste blå till vitaste vit. Det blev nästan lite för vitt om du frågar mig, men eftersom det ändå är överfullt av färgglada leksaker hela dagarna så spelar det inte så jättestor roll.
20111010-185420.jpgFörutom att listerna inte är fastskruvade är rummet helt klart.

Nästa rum var lilla hallen. Den hade en ful vit tapet med blåa pillidutter på och ett terrakottafärgat klinkersgolv som luktade muggigt.20111010-183307.jpgFörutom att garderobsdörren fortfarande inte har någon tapet eller något handtag är rummet helt klart.

Efter det gav vi oss på Kottens sovrum på övervåningen. Vi bytte golv, målade om tak och lister och tapetserade väggar och garderobsdörrar.Förutom att vi fortfarande inte har bestämt oss för om vi ska ha gardiner20111010-183250.jpgoch dessutom inte limmat dit den där lösa listbiten under garderoben är rummet helt klart.

Så då började Palten med stora hallen. Han målade allt, inklusive en skitstor vägg som krävde att han byggde en speciell brygga för att han skulle kunna nå överallt. Den där bryggan är i och för sig väldigt bra, om man frågar Palten alltså, för den kan man använda när vi ska sätta upp det där fina, färgglada tyget vi ska köpa.20111010-183316.jpgFörutom att sätta upp det där fina färgglada tyget vi ska köpa är rummet helt klart.

Så då betade vi vidare på rummen. Next stop, sovrummet. Medan Palten bytte golv, målade om väggar och tak och vi sedan gemensamt tapetserade garderobsdörrarna sov vi alla fyra i Kottens sovrum. Det var trångt, men fint blev det. 20111010-183350.jpgOch förutom att skruva dit det där sista handtaget, enas om vilka gardiner vi ska ha och sätta upp lite fler tavlor är rummet helt klart.

Det senaste projektet har skett simultant på fyra olika plaster samtidigt. Vi har dels organiserat om i snickarrummet och ett av förråden, dels fräschat upp tvättstugan genom att måla om och köpa ny tvättmaskin och dels fixat till i lilla badrummet genom att måla över den mörka blå färgen med en ljus vit-beige nyans. Nu ser klinkersgolvet och mosaiken mycket roligare ut20111010-183324.jpgoch i och med att jag äntligen fick upp den där fisktavlan jag köpte på loppis i sommar är rummet, hör och häpna, helt klart.

Så när Palten deklarerade vid middagsbordet att han tänker sätta igång med renoveringen av vardagsrummet, höll jag nästan på att svimma.

Vi har ju som sagt ganska många små detaljer kvar att göra på ganska många ställen, och det vi har gjort har vissa gånger tagit väldigt lång tid och vissa gånger tagit skitlång tid. När Palten dessutom tillade att han tycker vi ska börja med det nu innan han och pojkarna åker till Piteå om två veckor var jag nära att ge honom en snyting. Vi har en och en halv helg på oss och en av dagarna nästa helg ska vi få besök. Dessutom innebär det att vi ska flytta in TVn i Kottens rum och Kotten ska sova med oss.

Men en Palt med en fixidé är svår att stoppa och just nu sitter jag och tittar på när han skruvar ur skruvar och bär runt på täckplast.

Tänk efter hur trötta ni blev av att läsa det här skitlånga inlägget och sen multiplicerar ni det med hundra. Så trött är jag på renovering.

Det här inlägget postades i Palten, Radhuset. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till The never ending story

  1. Malin skriver:

    Men vad kul med en man som vill 🙂 Här är det lite mer tjat från min sida, ganska mycket faktiskt innan nåt händer 😉

    Jag jobbar som mäklare o det där med ”lite småfix kvar” är vaaaanligt 🙂

    • mrspitepalt skriver:

      Jo, men det är kul. Men ibland sker saker lite väl snabbt och för länge. Men det blir fint, han är duktig.

      Skönt att höra att vi inte ensamma om att skjuta på allt det där småfixet 🙂

  2. Skolfröken skriver:

    Haha, akta er så inte arge snickarn kommer- han trycker ju på det där med att göra klart en sak i taget:-) Så fint det blir, gillade varenda bild! Speciellt Josef såklart:-)

  3. Karin skriver:

    Wow, jag blev verkligen alldeles matt av att läsa om allt ni har orkat göra. Grymt imponerande! Kan du inte hitta på något litet sidoprojekt till Palten som inte kräver så mycket? Eller det kanske redan är för sent… Isf skickar jag styrke kramar till dej och rekommenderar ett par glas vin eller tre!

    • mrspitepalt skriver:

      Det är för sent nu. Väggarna är tomma, alla möbler står i mitten av rummet, TVn och soffan är i Kottens rum och det är fyra provrutor uppmålade på väggen. Vi får väl se hur länge det ska vara så här. Palten säger söndag, jag säger yeah right?!

  4. Nocken skriver:

    Nice!

  5. grenman skriver:

    kommer att bli kanon, när ni är klara med vardagsrummet har ni ju verkligen gjort huset till ert. vi har också massor av små skitsaker kvar här och där. egentligen borde man göra en lista, samla ett gäng och sen åka hem hos varandra och bara bocka av, ett hus per dag eller så, då kanske det äntligen skulle bli klart.

  6. Hanna F skriver:

    Jag blev verkligen matt av att läsa allt som ni fixat, jag är så imponerad, och att döma av bilderna så har ni ett helt fantastiskt fint hem. Måste säga att jag är lite avundsjuk på att du har en så händig make. Varken jag eller min man är särskilt händiga, vi kunde inte ens sätta upp en spegel på väggen för ett antal år sedan. Vi är hopplösa! Vi får snällt be mina föräldrar om hjälp om vi ska fixa nåt.

  7. Evasleva skriver:

    Vad roligt att se hur ni har det. Tack för att vi får kika in 🙂 Jättefint!

Kommentera

