Saker min treåring säger, del II

”Pappa, var är din tröja med ett vildsvin på?” Hmpf, dagens unga! Känner inte igen en kultfigur som Alf när de ser honom.

Kotten kastar en boll en cm förbi Knytets huvud och gormar ”passa på, Knytet!”. Den ungen kommer bli handbollsmålvakt, eller bollrädd. Det är fifty/fifty.

I ett svagt ögonblick sa jag till Kotten att vi pratat om att åka till Legoland i sommar och nu tjatar han om det. Var. Enda. Kväll. Han går och lägger sig och sen kommer han upptassande. ”Mamma, jag skulle vilja prata lite om legoland.” ”Nej, det ska vi inte göra. Det är jättelångt kvar till vi ska åka dit.” ”Eh, då skulle jag vilja prata om något annat!” Har alla treåringar så här svårt att somna?

Dessutom har jag och Kotten börjat gå på stan ihop. Knytet och Palten är för jobbiga så de får stanna hemma, men jag sätter mitt hopp till att Kotten ska bli en butiksräv som sin mor. Därför tränar vi. Går i Kotte-butiker och i mamma-butiker. Och varje gång säger jag till honom ”nu får du inte tjata en massa när vi är i mina butiker. Man måste turas” och efter ungefär två minuter i min butik säger han”mamma, jag vill gå till leksaksaffären!” ”Vad sa vi om att tjata” frågar jag med min strängaste mammaröst, varpå Kotten svarar ”jag tjatar inte, jag bara pratar lite med dig!” Lite träning till så ska jag nog ha vant honom vid tvåtimmarspass i H&Ms provhyttar.

I alla fall om han får använda min IPhone samtidigt. Igår när han ville låna den och när jag skyllde på att jag inte var klar fick jag mig en avhyvling, ”mamma, man ska faktiskt dela med sig, faktiskt!” Finaste Kotten, du är klok som en bok!

Det här inlägget postades i Barnsnack, Kotten. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Saker min treåring säger, del II

  1. hahaha!! gud vad roligt! jag lägger också allt mitt hopp till Ossian, han är väldrillad sen fosterstadiet. Jag är tillexempel mycket stot över att han kastar av sig mössan och bara ska ha sin keps. Uppenbarligen har han ju någon sorts smak iallafall.

  2. pippilotta skriver:

    thihi, dom e för goa i den ålder´n brukar jag säga, och varje ålder har sitt. Jobba på så går säkert allt enligt planerna 🙂

  3. Bella skriver:

    Hej! Vad roligt det är att läsa om er och vad ni gör, tänker på er!
    Kramar/ Bella

  4. Skolfröken skriver:

    Haha, ”Jag vill bara prata lite om”, precis så är Skolbebisen:-)

Kommentera

