Saker min treåring säger

En kväll vill Kotten inte somna och när Palten kommer in säger han ”jag blir så himla ledsen när mamma inte kommer. Jag tycker inte pappa är så rolig!” och så här får man ju inte säga, men det känns lite fint ändå.

Fast jag är inte top notch alla gånger heller. En dag när vi sitter i bilen och jag ska sätta igång den portabla dvd:n tycker han det tar lite väl lång tid, så då säger han  ”Du fattar väl ingenting, mamma?”

Vi försöker få Kotten att göra saker själv. Typ duka av tallriken efter maten och ta av och på sig kläder. Fast det där med kläderna brukar leda till en del gruff. Speciellt när de ska av. Armarna sitter liksom på fel ställe och fötterna är för stora för att komma ur byxorna. En kväll när Kotten tar av sig samtidigt som jag sätter på Knytet pyjamas blir det extra krångligt. Byxorna sitter som två knöliga fotbojor kring Kottens anklar och han blir ilsknare och ilsknare och tillslut morrar han fram ”man ska faktiskt hjälpa varandra i en familj! Fattar du inte det?!” Jo, finaste Kotte. Det fattar jag.

Det här inlägget postades i Barnsnack, Kotten. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Saker min treåring säger

  1. Malin skriver:

    Men vad gullig, de är ju så himla kloka därinne!

  2. King Lear skriver:

    Kotten är bäst!
    (tycker hans objektiva moster)

  3. pippilotta skriver:

    tänk så mycket tankar som rör sig där inne… och vilja som inte är det samma som att kunna.
    Jill har bytt avdelning på dagis och vet inte riktigt om hon tycker att hon är stor längre…eller vill vara stor. hon vill mest sitta i knät och gosa och vara med sin mamma och pappa…fast oftast mamma 🙂

    • mrspitepalt skriver:

      Det är inte lätt det där. Värre blir det säkert om du förklarar att hon aldrig kommer känna sig helt stor. Även när hon är 30 och har jobb, bil och barn 😉

  4. eva skriver:

    så himla himla fint så jag svimmar lite!!!

Kommentera

