Långsamhetsförmedlingen

Eftersom jag inte jobbar heltid måste jag fortfarande vara inskriven på arbetsförmedlingen. Säga vad man vill om arbetsförmedlingen, men där arbetar det många människor. När man sitter och väntar på sin tur ser man människor gå omkring med mappar och ropa upp folk. Väldigt sällan får de napp. Men ser människor sitta och arbeta vid sina datorer. Man ser människor stå och arbeta vid datorer. Man ser människor gå omkring och arbeta genom att hjälpa de arbetslösa.
Och säga vad man vill om dessa arbetande människor på arbetsförmedlingen, men herregud, vad lång tid man får vänta när man är på arbetsförmedlingen!

Först ska man stå i kö och vänta på en kölapp. Är man inte inskriven måste man göra det själv innan man ens får en kölapp och sen om man har tur får man sitta och vänta. Har man otur får man stå. Men vänta, det får man göra!

Idag när jag kom dit var tio nummer före mig i kön. Det tog tid. Sen tog det ännu längre tid. Efter fyrtio minuter var det sju nummer före mig och jag hade nästan förlorat förståndet helt och hållet. Då bestämde jag mig för att gå till biblioteket. Jag var tvungen att lämna tillbaka några böcker och det ligger ganska nära. Om jag skyndar mig hinner jag nog, tänkte jag och sprang. Och när jag stressade tillbaka efter tio minuter var det samma nummer som betjänades. Ingenting hade hänt!

Ungefär som det här inlägget alltså. Helt poänglöst. Men jag skyller på arbetsförmedlingen. Allt är deras fel! Allt!

Det här inlägget postades i Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Långsamhetsförmedlingen

  1. Karin skriver:

    Hahaa, ja suck vad allt är tråkigt och långsamt där. Det är nog medvetet, så att folk ska undvika att gå dit… Bara att sitta där en stund ökar motivationen till att hitta ett jobb något otroligt.

    • mrspitepalt skriver:

      Ja verkligen. Det kanske också är ett steg i handlingsplanen, bara att de inte skriver ut det på pappret. Nu börjar vi vara något på spåret här…

  2. Emmy skriver:

    Usch vad långsamt! Känns ju som att man har bättre saker för sig än att vänta. Fördriva tiden med någon bra tidning är kanske idé (eller en bok, om det är så segt?) 😉

  3. Christel skriver:

    Haha. Vilken roligt liten twist det var på inlägget. Gillar! 🙂

Kommentera

