Civil uppfostran

Det är ju lite tabu att säga till andras barn. Men ibland kan man, får man inte låta bli. Till exempel om ett barn slåss i lekparken eller kastar pinnar på fåglar på badstranden. Min mardröm är att en främmande vuxen skulle säga till Kotten eller Knytet. Inte för att jag inte vill att andra säger till mina barn utan för att de då skulle ha betett sig så illa att en vild främling känner sig tvingad att säga ifrån.

Vad gäller andra vuxna känns det ju ännu tokigare att säga till. Vuxna är ju vuxna. De vet bäst själva och de måste få stå för sina handlingar. Men en sak som vuxna ofta gör som i alla fall inte jag tycker är okej beteende hos mina barn är att tränga sig före i köer.

Varför gör man det? Varför tror man att man själv är så väldigt mycket viktigare än alla andra så man bara kan gå före i kön? Om man verkligen har superbråttom kan man ju förklara det och be att få gå före. Jag har svårt att se att någon skulle säga nej.

Häromdagen stod jag i kö på en mack. Det var tre sällskap i kön och jag stod i mitten. Efter några minuter känner jag en knuff på armen när kvinnan bakom mig tränger sig före mig till den andra kassan som precis öppnats. Antagligen hade expediten där sagt något som jag inte hörde och istället för att uppmärksamma mig om detta tyckte denna 45-åriga tvåbarnsmamman att det var väldigt bråttom fram till kassan så hon trängde sig fram. Vad vill man då lära sina barn?

Tyvärr hann jag inte säga något till kvinnan eftersom allt gick så snabbt och när jag kom ut hade hon redan satt sig i sin bil. Så nu tycker båda hon och hennes två pojkar att det är helt okej att helt respektlöst tränga sig före och jag sitter här och är sur helt i onödan. Morr! Fram för mer civil uppfostran!

Det här inlägget postades i Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Civil uppfostran

  1. Nocken skriver:

    Jag kan inte göra annat än att hålla med!

  2. Dr. Snuggles skriver:

    Verkligen! Alltid lite ångest när man säger åt nån. Men ännu värre är frustrationen efter att man INTE gjort det. Bättre tala än tiga alltså.

  3. Hanna F skriver:

    Jag håller fullständigt med! Tycker dock inte det är helt enkelt det där när de öppnar en till kassa. Oftast är det ju de som står lite längre bak i kön som skyndar dit och ställer sig, jag kan nog villigt erkänna att jag också gör så ibland, inte helt utan dåligt samvete dock. Om jag står långt fram i den första kön brukar jag inte bry mig om att snabbt byta kö, för jag tänker att jag bara ”vinner” en eller två köplatser och det kan väl egentligen kvitta. Å andra sidan borde det väl handla om den totala kötiden och de som står långt bak i kön har antagligen inte stått lika länge som de som står längre fram i den första kön. Jag gillar de ställen de har en gemensam kö till flera kassor (existerar inte i mataffärer tror jag) där det är svårare att smita före för där går man i turordning. Går nån före brukar de andra i kön protestera, med rätta. Ja inte vet jag om man blev något klokare av denna kommentar…

    • mrs Pitepalt skriver:

      Självklart måste man kunna ställa sig i en ny kassa om det är väldigt mycket folk. Men nu var det bara vi tre i kön och hon trängde sig fram så våldsamt och snabbt så det kändes inte okej. Det var som att hon själv ville göra det så snabbt som möjligt, som om hon visste att hon gjorde något knasigt. Jag tycker framförallt inte att det känns okej att visa sina barn att man ska trängas om man kan.

      • Hanna F skriver:

        Nä usch jag håller helt med dig, man behöver ju inte armbåga sig fram om man nu prompt måste före i kön och jag tycker inte heller det är nåt man ska lära sina barn. Varför ens tränga sig när ni bara var tre i kön och på en bensinmack dessutom, inte direkt så att sällskapen framför hade flera kundvagnar fullastade med varor. Ja hoppas hon skämdes!

  4. Gila skriver:

    Förut kunde sånt irritera mig och jag skulle själv inte göra något sånt. Men idag så orkar jag inte lägga energi på att bli arg över att någon går före i kön…det känns liksom inte värt det.

    • mrspitepalt skriver:

      Skönt för dig. Jag blir irriterad när människor tycker deras tid är viktigare och mer värdefull och därför helt respektlöst tränger sig före. Men jag blir lätt irriterad också så…

Kommentera

