Fyra veckor senare

Igår var det invägningsdax igen. Det hade då gått fyra veckor sedan jag startade. På morgonen när jag ställde mig på vågen i underkläder vägde jag 73, men, sen när jag ställde mig senare på dagen med kläder så vägde jag 74. När jag ”vägde in” mig gjorde jag det med kläder så jag får väl hålla mig till de spelreglerna.

Det är alltså fem kilo på fyra veckor men bara ett kilo på två veckor. Vilket kanske är förståeligt eftersom jag smaskade både förra helgen och denna, men det känns ändå lite trist. Om man äter bra och går runt 7-10 km sex dagar i veckan och sen ”fuskar” en liten dag, borde det inte bli större förändring än ett jädra kilo?!

Strunt samma, det var ner i alla fall. Dessutom mätte jag midjemåttet som jag har tänkt göra en gång i månaden och om jag inte har mätt väldigt fel så har jag minskat fem cm i midjan. Känns mycket bra!

Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Fyra veckor senare

  1. Ewa skriver:

    Hej katten, det är ju sådär. Jag har bara druckit i 4 veckor innan min operation då levern skulle bli platt för att inte ligga i vägen: första veckan gick jag ner 2,5 kg, andra 900g och sen rasade av så jag hade gått ner 9 kg alltsomallt operationsdagen. Och då åt jag under 500 kcal varje dag ( inte att rekommendera för jag var sur som en citron: stackars Petter ). Man ska ha i åtanke att man inte orkar att röra på sig nästan under hela den här perioden heller, så du har ju det som fördel dessutom. Och så bär du omkring på bäbis och småfolk, jag tror ju knappast du sitter i soffan hela dagen.
    Du är helt duktig och cool!
    Jag tror på att mäta omkrets på ben och armar och midja, BMI är ett skitkonstigt verktyg. Varmaste kramen.

    • mrspitepalt skriver:

      Men vänta nu, vad är det för operation?! Har jag missat totalt. Men under 500 kcal om dagen verkar ju omänskligt jobbigt, jag förstår att du var sur.

      Nog sitter jag en del, men rätt mycket på fötterna är det ju. Fast om man ägnar mesta delen i soffan åt att tugga på grejer så är det som att den där delen man går och står bara försvinner. Mycket konstigt.

  2. Malin skriver:

    Men det är ju superbra, nästan 1 kg i veckan ju, fast du ”fuskat”!!! Mer ska man inte gå ner om man ska få en långsiktig nedgång. jag är jätteimponerad!

  3. pippilotta skriver:

    hej dig! du inspirerar mig…nu är jag också ute å går;)

  4. Hanna skriver:

    Vad duktig du är!
    Jag tror att det bästa är att väga sig samma ”tid” varje gång. Alltså t ex före frukost, efter lunch eller det sista man gör på kvällen. Det kan ju variera ganska mycket i vikt före frukost och efter middag ( iaf på mig). Dessutom tror jag på måttbandet. Jag brukar mäta mig varje vecka istället för att väga mig (kanske för att jag inte äger ngn våg ;)). Men måttbandet funkar bra. Det är fantastiskt hur många centimeter några kilo gör runt midjan!
    Mer än ett kilo i veckan är verkligen superbra jobbat gumman!

    • mrspitepalt skriver:

      Ja, men det kan ju vara en bra idé. Väga sig vid samma tid och kanske i ungefär samma kläder eller utan. Då vet man att det borde bli mest exakt.
      Och tack!

  5. grenman skriver:

    Superbra jobbat. Mer än ett kilo i veckan är ju grymt. och som någon tipsade om, ta fler mått än bara midjan så ska du se att det händer grejer! kram kram

  6. Sandra skriver:

    Som nån sa så är måttbandet bästa vännen eftersom det kan skilja mycket på vägen beroende på olika saker. Sen är det ju också så att när du rör dig så stärks musklerna också och de väger. Mer muskler kan göra att man inte går ner men fettet minskar trots allt.

    Och rekomendationer för säker viktnedgång är 0,5-1 kg i veckan så då är du ju visst på rätt spår, kämpa på!

  7. Evasleva skriver:

    Men hallå! Det är ju hur bra resulat som helst! Och det är ingen idé att mäta vecka till vecka nästan för det kan skilja saker som hur mycket vätska man har i kroppen, om man bajsat ordentligt osv. Du har ju jobbat hur bra som helst!! Och det är ju okey att äta onyttigt ibland utan att se det som fusk. Vi ska ju leva så här. Inte bara gå ner i vikt under en viss tid. Och ser man det som fusk känns det värre och blir mer lockande 😉
    Åter igen: Bra jobbat! Jag är imponerad!

    • mrspitepalt skriver:

      Ja, men där säger du en sak. Man måste försöka låta bli att se det som fusk, det känns mycket värre och ja kanske lite mer lockande också.

  8. Karin skriver:

    Du är jätteduktig som jobbar på så bra! Med två småbarn är ju som du sa godis en rättighet! Det är svårt att inte stirra sig blind på kilona men måttbandet visar nog lite mera rättvist hur viktminskningen egentligen går.

  9. Skolfröken skriver:

    Hörru, du minns väl från VV att måttbandet är ett bättre hjälpmedel än vågen. Även om man står i princip still nån vecka eller två kan man ändå minska i omfång.

    Ge inte upp, du är superduktig! HEJA DIG!

  10. Barbasyster skriver:

    Heja Fru Palt! Bra jobbat.

Kommentera

