Förbröst, be gone!

Nu har det gått en vecka sen jag började min resa mot en mindre fläskig kropp. Det har gått bra tycker jag, även om jag ju fortfarande är fläskig. Det är lite som när man bestämmer sig för att skaffa barn, så fort tanken har landat vill man att ungen ska vara född. Så fort man slutar äta smågodis till frukost vill man att förbrösten och ryggfläsket ska vara ett minne blott.

Jag har använt mig av en app som heter Shape Up där man lägger in fakta om sig själv som sin vikt, sin ålder och hur mycket man vill gå ner. Den säger sedan hur många kalorier man får äta om dagen och sen kan man lägga in vad man har ätit och hur mycket man har motionerat och så räknar den kalorierna. Lite bökigt kanske, speciellt om du frågar Palten, men jag tycker det funkar bra.

Jag gillar att se hur mycket jag har kvar att äta och hur mycket som ”försvinner” när man motionerar. Motionen består än så länge av promenader. Jag drar runt Knytet i barnvagn någon timme varje morgon vilket han tycker är så där. Han börjar nämligen vara stor nu (om man frågar honom…) och vill inte sova eller ha napp utan ska bara stå upp i vagnen och grymta. Men strunt samma, jag tänker att den psykiska påfrestningen det är att diskutera med en tiomånaders kanske bränner några extra kalorier.

Jag känner mig inte hungrig heller, trots att jag äter mycket mindre portioner än tidigare. Nu har jag halva tallriken med sallad men annars äter jag precis samma mat som tidigare. Jag har funderat lite på lchf, men det känns enklast om det är samma mat som resten av familjen äter. Även om jag ju förstår att jag kan äta samma som dem och sen bara ta bort potatis, ris, pasta och så vidare. Men nu testar jag detta, och det funkar.

Jag hade från början tänkt att jag skulle ta en bild på mig själv i mina skinny jeans bara för att illustrera hur stor viktminskning vi siktar på, men igår när jag jag gjorde det insåg jag att jag omöjligt kan lägga upp den här. Den lilla läsarkrest jag har skulle ju försvinna fortare än någon hinner säga punschrulle. Förhoppningsvis skulle i alla fall Barbasyster och King Lear stanna kvar, men de är ju familj, så det räknas inte riktigt.

Så ingen fläskig magbild. Men jag kan säga så här mycket. När jag startade resan vägde jag 79 kg, och med en längd på 170 cm ger det mig en BMI på 27,3. Det känns inte okej. Målet är att väga 67 cm, det innebär en BMI på 23,2. Det är också det jag vägde vid bröllopet. Jag hoppas jag kan nå dit och framförallt att jag kan stanna där.

Jag tänker att jag ”väger in mig” varannan vecka och redovisar vikten här. Så en vecka kvar, så är det upp till bevis.

Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Förbröst, be gone!

  1. Hanna skriver:

    Jag hejar på dig!
    Det här fixar du!
    Kram ♥

  2. Sarah skriver:

    Du är så himla fin och söt, tro inget annat. Men jag vet precis hur det är att inte trivas. Heja dig! Och jag hakar gärna på. Vi kanske kan boka in typ en stående pw kväll?

    KRAM

  3. Karin skriver:

    Heja heja säger jag och tar tag i min egen viktnedgång lite senare tror jag….

  4. Dr. Snuggles skriver:

    Kämpa på! Du är superbra!

  5. Ida skriver:

    Heja dig! Kram!

  6. grenman skriver:

    fasiken vad modig du är som outar din vikt! imponerande. och förbröst, vilket bra ord, de ska jag försöka bli av med när pyret är ute.
    Jag väger mer än herr grenman just nu, känns lite sådär, även om jag vet att det förhoppningsvis är tillfälligt.
    det kommer att gå kanon för dig! kram

    • mrspitepalt skriver:

      Men hallå, du är ju på tjocken, då måste man ju få väga mer än sin man. Det är ens rättighet tror jag, står nog med i lagen någonstans. Gick ni inte igenom det på juristlinjen?

  7. Johanna skriver:

    Hejar på dig! Jo, det där med vikt är rätt jobbigt tycker jag… själv fixar jag inte ens att väga mig… Efter tre barn så är det lite för många extrakilon som finns kvar, men nu har jag hittat en träningsform som jag gillar – jag springer! Försöker hålla mitt fokus på att jag ska springa för att må bra och så hoppas jag att viktminskningen sker den också…

    Stor kram – du fixar det här!

  8. Skolfröken skriver:

    Heja heja! Låter som en toppen-App. Jag har en med en massa övningar på, heter Full Fitness. Har inte testat så mycket än med den. Nike training är bra också!

    Kram!

  9. Evasleva skriver:

    Wow! Härligt att du är i gång!
    du kan ju alltid visa före- och efterbild i skinnyjeansen när du kommit i mål 🙂
    Jag har inte ätit kvällsmacka på hela veckan och känner mig nöjd med det. Men motion har det gått dåligt med. Så skippar jag också förmiddagsmellis för jag har upptäckt att jag faktiskt inte behöver det och då verkar det ju onödigt att äta. Fast jag ”råkade” ära en bit vetelängd i tisdags…

    • mrspitepalt skriver:

      Före och efter var en bra idé, det kanske jag kan göra. Och lite vetelängd måste man ju få äta ibland. Om man slutar med allt gott blir det ju ganska trist i längden. Det där med kvällsmackan var dock mycket imponerande!

  10. Martina skriver:

    Nu läste jag visserligen inlägget ovan innan jag läste detta, men jag tycker iaf att det är modigt att outa sin vikt. Det där med att man som läsare är dålig på att kommentera… Det är nog för att det känns som att man, när man som jag inte har en aning vem du är, ändå liksom tjuvläser lite…. Fast jag brukar försöka skriva något när jag tittar in, men ibland tänker jag att jag kanske framstår som en stocker då, och ibland får jag liksom bara förhinder i form av en treåring som kräver uppmärksamhet nu nu nu nu NU! 🙂 hälsningar m.

    • mrspitepalt skriver:

      Självklart måste man inte alltid kommentera, jag förstår att man inte vill eller kan göra det av olika anledningar, jag gör likadant själv. Det var just i det här fallet när man skriver om något som ändå känns ganska känsligt och en hel del hade varit inne och läst och inte lämnat någon kommentar, det känns lite surt. Men tack för din kommentar!

  11. Bratwurst skriver:

    Du är grym! 🙂 Heja, heja! Du kommer fixa det!

  12. Malin skriver:

    Tack för bra app-tips. Jag har också precis börjat tag tag i mina förbröst. Jag är några cm längre än dig och några kilo tyngre så vi har nästan samma BMI.

    Ditt inlägg inspirerar mig, tack!!

  13. Gunnel skriver:

    Det är supermodigt att outa sin vikt. Och jag förstår att man känner sig lite ”exposed” om sen många läser men ingen kommenterar. Jag kämpar( nej, det är egentligen fel, jag hoppas att ett mirakel ska inträffa och det bara rinner av så jag kan fortsätta med bullar och choklad) med 2,7 kilo (digitalvågarnas förbannelse) som absolut inte försvinner. Men det konstiga är att jag kommer i nästan alla mina kläder, och det är väl också därför jag inte har tagit tag i det. Men ett nytaget foto avslöjar att mina armar numera är i brottarsize samt att det finns hakor och kinder som inte tidigare synts till. Och jag fasar för vad en bikinibild skulle avslöja. Men att orka ta tag i kosten känns urjobbigt så jag tycker du är så duktig! Jag önskar jag kunde vara så disciplinerad men jag är väl helt enkelt inte lagd så längre. You go!!

    • mrspitepalt skriver:

      Tack!

      Men jag förstår att du har svårt att vara disciplinerad om du kommer i dina kläder, det är ju en ganska stor del av min motivation nu.

  14. Caroline skriver:

    Jag vet inte riktigt var förbrösten sitter men lycka till med bortplockandet! Jag tror inte att LCHF är något långsiktigt utan jag tror på din melodi, motion och vanlig mat i mindre doser. Sen tror jag att mindre andel pasta och potatis och sådär inte är så dumt, liksom färre mjuka mackor. Men alla jag vet som går på LCHF gör en massa avsteg hela tiden och unnar sig hit och unnar sig dit. Jag vill inte sluta äta godis, jag vill bara äta mindre. Fast det har inget med vikten att göra. Än. Jag är bara i dålig form, har dålig form, jag är inte överviktig.

    • mrspitepalt skriver:

      Kolla länken så förstår du vad förbröst är. Men jag tror som dig att LCHF nog bara leder till att man fuskar och så fuskar man lite mer och sen är det som vanligt igen. Jag hoppas på att kunna hitta ett nytt sätt att äta som fungerar, men jag vet ju inte än om det går, men det låter bra som du säger. Inte sluta äta godis, bara äta mindre. Men ganska mycket mindre i mitt fall är jag rädd.

  15. Hanna F skriver:

    Jag hejar såklart på dig som alla andra och tror verkligen du kommer att fixa det för du verkar göra det på rätt sätt, du är motiverad och du kör ingen konstig bantningskur utan satsar på motion och vanlig kost.

Kommentera

