Vill du vara min, Marga-greta?

Kotten kommer ofta hem och sjunger sånger han lärt sig på förskolan. De två senaste på repertoaren är ”vill du vara min Marga-greta. Pussarna de brääääänner. Står här vid din dörr. Marga-greta!” och ”Zlatan Iravinovip. Eh, Zlatan imanomit. Zlatan Inannivich.” Han är en riktig entertainer.

När jag var på utvecklingssamtal berättade pedagogerna att han ibland brukar ställa sig upp i ringen och sjunga och gillar när alla tittar på honom. Han är verkligen inte sin mors son i det fallet. Jag minns när jag blev lottad till att vara skolans lucia i fyran. Det var så pinsamt! Jag vågade inte titta framåt en enda gång, bara ner i marken. På varenda bild står jag och tittar lite snett neråt. Jag ser ut som om jag har nackspärr.

Men förhoppningsvis skulle Kotten vara skitnöjd om han fick vara lucia. Sjunga högt och klart och tycka om att alla tittade på honom. Man kan bara hoppas. Men antagligen blir det väl som för de flesta. Det där självklara ”här kommer jag och jag är toppen”-iställningen försvinner med åren, och sen tycker man att man är lika bra eller snarare dålig som alla andra. Inget ställa sig upp i ringen och skråla ”Marga-greta!” för full hals och vara överlycklig över att alla tittar. Snarare stå längst bak i ledet i någon gammal stjärngossestrut och mumla med ljudlöst i Hej tomtegubbar. Lite sorgligt faktiskt.

Det här inlägget postades i Kotten, Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vill du vara min, Marga-greta?

  1. Barbasyster skriver:

    Just Marga-Greta skulle nog få ganska mycket uppmärksamhet. Speciellt om man har strut samtidigt.

  2. pippilotta skriver:

    ha ha ha, heja kotten!

  3. King Lear skriver:

    Vi får se till att han fortsätter gilla att stå i centrum. Hur ska det annars gå med hans planerade framtid in showbiz?

  4. mallansblogg skriver:

    Ja visst är det lite sorgligt, att de ska formas till en gemnsam klump så småningom.

    Min Sixten sprang runt med Hello Kitty-hårspännen på valborg och tyckte att han var finast i världen. Då fick jag en lite ledsen klump i magen när jag tänkte på att någon stor på förskolan snart kommer att säga att det bara är för tjejer.

    Har smygläst här ett tag, hittade hit via Skolfröken. Men fy på mig, nu ger jag mig till känna =)

    • mrspitepalt skriver:

      Klart Sixten ska ha Hello Kitty-hårspännan, det är ju skitsnyggt ju! Hoppas han inte lyssnar om någon stor och dum kommer och säger.

      Kul att du äntligen gav dig till känna, härligt att ha dig här!

Kommentera

