Cuts like a knife

Vissa tankar och minnen är skarpare än andra. Har vassare kanter och skarpare hörn. Dessa tankar får ofta inte komma in i vardagen, det blir för svårt att steka falukorv och ta på övedragsbyxor om man ska stångas med de rakbladsvassa minnena samtidigt. Jag kan välja att inte släppa in dem.

Men ibland när jag är mindre skyddad kan jag inte låta bli att tänka och minnas. Till exempel när man vaknar på natten av att Knytet gråter och inte kan somna om och sen ligger man där i mörkret och lyssnar på gråten, då är det svårt att hålla dem borta.

Då tänker jag på pappa som är sjuk och ledsen. Pappa som går upp på övervåningen och stannar och tar en liten paus på varje trappsteg för att orka. Pappa som tillslut sitter med i rullstol vid bordet och sover. Pappa som är okontaktbar. Pappa som dör. Pappa som hämtas av två stora farbröder med en hoppfällbar bår. Pappa som är borta.

Jag vet inte varför dessa minnen och tankar är så mycket skarpare och mer glasklara än några andra minnen. Men det är de. Glasklara. Knivskarpa. Rakbladsvassa. Och när man ligger vaken på natten och försöker sova och få ett gråtande barn att somna är det omöjligt att stå emot. Det rakbladsvassa.

Det här inlägget postades i Pappa. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Cuts like a knife

  1. pippilotta skriver:

    åhh vad det svider. jag börjar nästan tjuta nu. igår på väg till jobbet möttes vi av en ilande ambulans med blåljusen på och då brast det för mig. sen skall man in på kontoret och vara pigg och glad, men det funkar liksom inte med rödgråtna ögon och hulkande ljud som försöker dölja. En stor kram till dig som delar. KRAM

  2. Pulver-Eva skriver:

    Kram älskade vän!

  3. Hanna skriver:

    Kram ♥

  4. Läser med en klump i halsen och gråten nära och önskar att det fanns några ord som kunde göra det lättare.
    Ta hand om dig.

  5. Karin skriver:

    Tårarna rinner och jag önskar så innerligt att det fanns något jag kunde göra. Något mer än att bara säga kram och ta hand om dej!

  6. Barbasyster skriver:

  7. Bratwurst skriver:

    Stora kramar

Kommentera

