Påsktonåringar på besök

Idag fick vi besök av två påskkärringar. Eller nej, påskkärringar som kommer på besök ska vara barn som är utklädda med rosiga kinder och huckle, detta var två minitonåringar med en kasse för allt godis de ville ha.

De hade inte  ens klätt ut sig. De stod där i vanliga tonårskläder och gav oss något litet kort de högst lagt ner två minuter på att göra.

Palten öppnade (hur dum får man bli? Man öppnar aldrig dörren under påskhelgen, aldrig!) och ropade sedan ner till mig. Jag och Kotten målade stenar så jag var färgig om fingrarna och samtidigt som jag försökte hindra Knytet från att slicka på ungsluckan/tugga på en gammal makaron/klättra upp för trappan skulle jag alltså leta fram godis till de osnutna tonåringarna.

Jag hittade en påse bilar som jag hällde upp i en skål, ifall vi skulle få besök av några riktiga påskkäringar också. Det var kanske två tredjedelar kvar av påsen. Sen gick jag och barnen upp till Palten som stod och väntade med en besvärad min. Dock inte lika besvärad som tonåringarna. Och sen häller Palten ut hela skålen i deras säck. Hela skålen?! Hur tänkte han där? Tyckte han att de förtjänade allt det där godiset?

Borde det inte finnas någon slags åldersgräns för när man ska sluta gå och tigga godis på det sättet? Ett förslag som jag har, och jag tror nog Magdalena Ribbing instämmer, när du får din första acne är dina dagar som påskkäring över. Eller en annan variant, när du tycker det är så pinsamt att du knappt vågar svara på tilltal av de människor du tigger från, no more!

Om Kotten och Knytet skulle rita en blomma och lite gräs på en papperslapp, skriva Glad påsk och sen gå runt i sina vanliga kläder och tigga godis när de är tio-tolv år, då skulle jag skämmas. Får de ingen veckopeng? Får de inget lördagsgodis? Jag trodde fredagsmys nästan stod med i Barnkonventionen. Hur långt är man beredd att gå för att få lite godis?

När de gick sa Kotten ”vad var det där?” och precis samma sak undrar jag också.

Det här inlägget postades i Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Påsktonåringar på besök

  1. Barbasyster skriver:

    Jag är helt med dig i den frågan. Barbapung gick dock påskkärring tills han var 16 så…

  2. pippilotta skriver:

    Ha ha ha! tack för varning, nu är man på sin vakt:)

  3. Hej! Jag svarar på din fråga här:) klänningen är från indiska – köpte den förra sommaren!

    Ha en fin påsk!

    Nanna

  4. Evasleva skriver:

    Förstår dig precis. Vid halloween kom några småtonåringar och ringde på. De var nästan inte alls utklädda. och de har ju inga kort heller!

  5. Skolfröken skriver:

    Skumt, Palten skulle ha tvingat hem dem för att byta om iaf!

Kommentera

