Palten, en adrenalinjunkie?

Hela den här incidenten med Palten och Whoppie piesen fick mig att fundera på om Palten ändå inte är lite av en adrenalinjunkie. Han hoppas ju inte från flygplan eller simmar med hajar eller så. Han retar bara upp sin skitsura fru. Något som nästan kan vara ännu farligare.

I morse när jag stod i köket och torkade diskbänken kom Palten in och frågade mig det här ”vad vad det vi bråkade om för typ ett år sen?”. Bråket ifråga såg ut så här: jag var nyförlöst, fläskig, och extremt varm och ville köpa en ny klänning som man kunde amma i. Palten var extremt rädd för fästingar och ville ta sin andra vaccinspruta mot TBE. Vi hade inte så mycket pengar. Tada – bråk! Det hela slutade med att jag grinade när vi gick hem från stan (ha i åtanke att jag var nyförlöst, en hel del hormoner i omlopp…) och att Palten fräste. Palten fräser nästan aldrig.

Och det var alltså det här skojiga grälet Palten ville ta upp igen. Jag blev sur och han sa lite snipigt ”jaha, men då var ju den där första sprutan helt bortkastad!” och då blev jag ännu argare.

Varför gör man så? Gräl och bråk är ju ofta ganska fåniga, i alla fall hemma hos oss. Ska man då dra upp dem nästan ett år senare och börja bitcha om vem som hade fel och vem som hade rätt? Då måste det ju handla om något lite viktigare än fästingskräck och magfläsk. Dessutom visade det sig att Palten visst kunde utnyttja den där första sprutan för idag var han och tog den andra. Så att han prompt skulle ta upp hela diskussionen igen var ju verkligen helt bortkastat.

Det här inlägget postades i Palten. Bokmärk permalänken.

Kommentera

