Kan statistik ljuga?

Igår var jag inne på Ebba von Sydows blogg och läste att hennes nya bebisflicka ska heta Marianne. Det är ju skitfint, men det hade fått lite delade reaktioner på bloggen.

Knytet har ett också ett ganska ovanligt namn, men istället för ”tantnamn” så har ju han förstås ett ”gubbnamn”. Vi har fått delade reaktioner även på vårt val och det förstår jag. Man måste inte gilla det. Men man måste inte skratta rakt ut och säga nej, nej, nej eller börja föreslå andra namn när vi säger vad vår son ska heta.

När jag sen läser namnstatistiken inser jag att Knytets namn är så annorlunda och ovanligt så att mindre än tio barn döpts till det de senaste tretton åren och det därmed inte ens kommer med på listorna. Okej då, kör på det. Men vilka namn fanns då med? Jo, tillexempel Adem, Eren, Nore, Anes, Dion, Efe, Altin och Idris. Kom igen nu, hur många Anes eller Eren känner du?

Det här inlägget postades i Knytet, Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kan statistik ljuga?

  1. pippilotta skriver:

    ha ha ha! något annat folk kan reagera på är att namnen inte alls passar ihop. konstigt tycker jag eftersom dom är helt egna individer…eller borde man(läs jag) tänkt annorlunda?

  2. Jag begriper verkligen inte att folk orkar. Precis som att man skulle byta namn på sitt barn när man väl bestämt sig för att någon ”välmenande” person föreslår något annat …

  3. Barbasyster skriver:

    Anes är ju verkligen…ja verkligen…liksom…Hur tänkte de där?!

  4. DoreDoris skriver:

    Ja det är konstigt vad ett namn kan vara upprörande när det finns så mycket annat viktigt att bry sig om och lägga sin energi på.
    Vi valde att inte säga något namn innan vi själva bestämde oss för att slippa värderingarna.

Kommentera

