Man kan verkligen känna att hans ögon blöder…

Idag använde jag mig av en mycket bättre muta för att få Kotten att gå till förskolan. Vi körde vår vanliga morgondialog, vilken låter ungefär så här:

”nu ska vi snart ta på oss och gå till förskolan, jippie!”

”Jag vill inte gå till förskolan.”

”Du kan leka med storbarnen och alla bilarna!”

”Jag vill inte gå till förskolan.”

”Ni kommer säkert vara ute och åka rutschkana och gräva. Det blir väl kul?”

”Jag vill inte gå till förskolan.”

Och det var då jag drog fram esset ur mammaärmen

”Du kan ju ha din nya Bärgarntröja på dig.”

”JA! Förskolan!”

Min unge väljer nämligen inte blommiga klänningar eller jumprar med skuttande glittriga djur när han får välja fritt i klädaffären. Han väljer tröjor som är så fula att ögonen blöder. Se bara Min första instinkt när han hittade den var att leta fram en annan tröja och försöka lura på honom den istället (okej, jag erkänner jag gjorde det lite grann först) men sen kom jag ihåg hur gärna jag ville ha speciella kläder när jag var liten och hur lycklig man blev när man väl fick det. Jag minns särskilt tydligt hur mycket jag önskade mig en tröja med tryck både bak och fram och på framsidan såg man figuren, till exempel Musse Pigg, framifrån och på baksidan såg man Musse bakifrån. Åh, såna tröjor var så vackra!

Och då slog det mig. Detta är Kottens framochbak-tröja. Klart han ska få ha en sån, och dessutom ger det mig en bättre muta än chokladbollar. Den var lite dyrare än chokladbollar, men räcker längre. Den är inte lika onyttig och ungen måste ju ha kläder på sig. Dessutom måste ju inte jag se honom i den fula tröjan eftersom han är på förskolan. Win, win, win!

Den uppmärksamme ser också att han har matchande nagellack som också det är självvalt. Så någon slags guldstjärna borde jag väl ändå få i könsrollsdiskussionen?

Det här inlägget postades i Kotten, Shoppat och fått. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Man kan verkligen känna att hans ögon blöder…

  1. King Lear skriver:

    Det är jobbigt att ha barn med dålig smak. Och viktigt att de får ha sin usla klädsmak i fred. Så jag ska sluta vara klädpolis där hemma. Snart. Vilket år som helst nu…

  2. pippilotta skriver:

    Jag jobbade med barnkläder tidigare och det värsta jag visste var just licens-kläder som vi kallade dom, spiderman, batman, cars osv. Det fick jag ganska raskt äta upp när barnen började ha egna åsikter om sina kläder. Jag kapitulerade totalt eftersom jag tyckte att Fideli också skulle få ha en hockey tröja med spiderman på när hon såg att killkompisen fick en. Hon matchade det med randiga leggings och en ärtgrön kjol! fint som snus blev det och jag såg att hon tycket att hon var fin:) men ibland tar det emot, det gör det.

    • mrspitepalt skriver:

      Låter mycket snyggt, förstår att hon var nöjd.

      Man vill ju att de ska vara glada, men man vill ju också att de ska vara fina. Svårt det där.

  3. Skolfröken skriver:

    Gah, Skolbebisen är likadan, men här är det bara Hello Kitty som gäller. Jag fick inte heller ha Musse Pigg-tröjor men jag är nog ändå rätt glad för det i dag 🙂 Men jag är också en sucker och köper de där Kittytröjorna till henne, haha.

    Snyggt nagellack!

    • mrspitepalt skriver:

      Va, Musse-tröjor som var så snyggt?! Men jag måste nog ändå hävda att Kitty-tröjorna är finare än alla hemska pojkkläder. Fast det kanske är för att jag inte köper några Kittysar och bara Bärgare och Blixtar…

      Tack! Han har fyrfägat; rött, blått, vitt och lila. MYCKET nöjd, kan jag meddela.

Kommentera

