Att försöka vara mer än bara människa

När man tänker på att hemska saker ska hända i livet inbillar man sig ofta att detta ska leda till att man blir en bättre människa. Att man ska lära sig uppskatta det lilla i vardagen. Att man ska ta tillvara på varje dag. Att man  ska glädjas åt småsaker och inte irritera sig i onödan. Så är inte fallet för mig.

Att bli föräldralös var något av det värsta jag kunde föreställa mig. Jag har inte ens föreställt mig det, för det kändes så overkligt och hemsk. Men nu är jag här, och jag är inte ett dyft bättre än vad jag var innan. Jag blir irriterad över skitsaker. Jag slösar bort tid framför TVn och datorn. Jag går omkring och väntar och längtar efter nya, bättre saker och lever inte i nuet så mycket som jag skulle kunna.

Men kanske är det så man är. Folk brukar säga att man inte är mer än människa. Men det känns lite futtigt. Att man fortfarande går omkring och surar och gnölar och väntar på något mer. Jag ska försöka bli bättre. Bättre på att njuta av det lilla i livet. Varje dag.

Idag har jag njutit av hembakat,

påskliljor

och fina ungar i färggranna rea-pyjamasar.

Det här inlägget postades i Guldkornen, Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Att försöka vara mer än bara människa

  1. pippilotta skriver:

    mycket fint! kram från en annan människa

  2. King Lear skriver:

    Och lagom tjocka och flänga systrar kan du också glädjas åt. Det gör jag 😉

  3. Karin skriver:

    Men du skapar ju guldkorn i vardagen som du njuter av! Du tar dej tiden att baka och du ser hur vackra och våriga påskliljorna är! Att baka både bröd och kakor ser jag definitivt som en stor prestation dessutom! Den där pyjamasen var väldigt fin, vart har du köpt den?

Kommentera

