Jag vill inte vila!

Varje morgon när jag vaknar tänker jag, i dag ska jag sova middag. När Knytet sover förmiddag ska jag också sova, jag måste det, jag är såååå trött!

Men sen går morgonen. Frukost ska lagas, barn ska kläs på och underhållas, diskussioner om huruvida man vill gå till förskolan eller inte (INTE!) ska föras, saker ska tuggas på, lego ska byggas, gråt ska gråtas, överdragsbyxor och fleecetröjor ska kläs på, tänder ska borstas, sniglar ska letas efter på väg till förskolan, tunnelbanor ska tittas på och barn ska avlämnas på förskolan, och när jag väl är hemma igen och det är dags för Knytet att vila är jag absolut inte piggare, men jag vill inte sova.

Likt Kottens mantra när han ska gå till förskolan kan jag också gnälla att ”jag vill inte vila!” och jag är vuxen, så jag behöver inte göra det. Jag borde kanske. Men det är så trist. Jag vill hellre sitta själv i min fåtölj, läsa bloggar, titta på TV och dricka kaffe. Njuta av en eller två timmar i lugn och ro. Kanske virka lite och hinna plocka undan i köket och lägga in en tvätt utan att oroa mig över var Knytet tuggar på eller om han ska välta något på sig själv.

För hur viktig sömn än är så är egentid minst lika viktigt. Så därför håller jag ut några veckor till. Jag vill inte vila!

Det här inlägget postades i Knytet, Kotten, Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jag vill inte vila!

  1. Nocken skriver:

    Så där är det för mig med. Men jag brukar lägga mig i soffan och titta på mitt nya favoritprogram ”En plats på landet” på TV8. Efter en stund slumrar jag in. Då får jag lite av båda världar :).

  2. Skolfröken skriver:

    Jag gör precis som Nocken. Men jag sätter på Frasier på dvd:n. Fast rätt ofta gör jag också allt det där andra som är trist men nödvändigt…

  3. Måste lära mig slappa bättre. Jag tror också att det ibland är mer värt att få kolla film, blogga eller bara pilla naveln än att sova när bebisen/barnet sover – bara för att få känna att man har tid för sig själv. Men jag gör sådana osmarta saker som att föst springa runt och bädda, röja i köket och sortera tvätt och när jag väl sätter mig med kaffekoppen så vaknar lille N. Måste lära mig att prio är ”sätta på kaffe-duscha-slappa” – i den ordningen 🙂

    • mrspitepalt skriver:

      Men din lilla kille är väl fortfarande mini eller? Då kan du väl göra allt det där när han är vaken. Bara släpa runt honom på en filt eller nåt och så röjer du och sen när han sover då är det bara egen tid för hela slanten!

Kommentera

