Burken som skänkte nytt ljus över plattkorven

I morgon har systersonen Idolen konsert med sin klass och jag lovade King Lear att jag skulle baka något till klassen. Vad kan passa bättre till 27 fjårtisar än Leilas Peanut butter swirl brownies tänkte jag och skickade iväg Palten till affären med en detaljerad shoppinglista varav en av punkterna var just jordnötssmör.

Vi brukar aldrig köpa det, möjligtvis någon gång om jag har bakat med det men jordnötssmör är ju alltid jordnötssmör så jag tänkte att det nog inte krävde någon närmare förklaring. Så döm om min förvåning när jag öppnade skafferiet och fick se den här burken istället.

”Vaddå, det där är väl jordnötssmör?” var Paltens svar när jag frågade varför han hade köpt fel.

Älskade Palten, jag förstår allt nu. Jag har större förståelse för dina luncher med sill, potatis och blåbärssoppa. Jag tycker det är helt okej att du vill grilla plattkorv på pinne. Jag kan till och med acceptera att du då och då äter bruta. Om man vid trettiotvåårsålder aldrig ätit jordnötssmör och tror att en hasselnöt är en jordnöt, då förstår jag att det inte är så lätt det här med mat.

Browniesarna blev dock smaskiga och jag hoppas tonåringarna gillar dem så Idolen inte behöver skämmas.

För er som undrar var bruta är kan jag bara beskriva det med Paltens ord. Det är tunnbröd som man äter i en skål med mjölk och så har man sylt på. Ja, men så långt är ju allt väl kanske ni tänker, men så kommer fortsättningen… tunnbröd i en skål med mjölk och sylt och till det sitter man och gnager på en korv!

What did I marry into?!

Det här inlägget postades i Palten. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Burken som skänkte nytt ljus över plattkorven

  1. Nocken skriver:

    Jag känner igen det där med att komma hem med fel grejor trots noggranna instruktioner. Jag ringde till P och bad honom köpa hem blöjor. ”Pampers nr 5”, sa jag. ”De är 11-20 kg typ, helt vanliga blöjor”. Han kommer hem med Libero nr 5, 10-14 kg, up and go! What? Vad var det som var så svårt i instruktionen? Tur att dina brownies blev goda iaf :).

    • mrspitepalt skriver:

      Karlar… 🙂

      Snart får ni komma hit och hälsa på. Kotten pratar om att Mini-nocken ska komma hit. En morgon vaknade han, satt sig upp och bara ”idag kanske M-N hälsar på!”

      • Nocken skriver:

        Vi kommer gärna snart men vi har lite problem med ena bilen just nu så jag är lite strandad hemmavid :(. Du får mer än gärna komma hit ngn onsdag när Palten är hemma. Då får ju inte de stora killarna leka men vi och småttingarna får ju ses iaf :).

  2. Gunnel skriver:

    Ah, mjölkbryta. Finns självklart en filvariant med men korven(plattkorv helst) till är obligatorisk. Palten verkar vara en hyvens kille som förstår det där med gourmetmat 😉

  3. pippilotta skriver:

    Jag känner mer igen mig i Palten här än vad du anar, visserligen vet jag skillnaden på en jordnöt och en hasselnöt, men det där med mat. pewh! tur att min man i huvudsak sköter det:) när jag lagar mat vill det gärna bli konstiga kobosar och rätt äckligt. Igår gjorde jag ett försök med pannkaka fast bytte ut mjölet mot fullkorn. Viggo min son sa – mamma, det här var den äckligaste pannkaka jag någonsin ätit. What to do?

    • mrspitepalt skriver:

      Men han kan laga mat, det är bara ibland det blir lite hejsan… Men kobosar, vad är det?

      Fast fullkornspannkaka har jag nog också gjort någon gång. Men vanlig är ju godare förstås.

  4. Karin skriver:

    Det är inte lätt att vara man och att handla… Jag skickade iväg min man på coop häromdagen för att hämta svartvinbärsgelé. Han kom tillbaka med marmelad. Han hittade nämligen inte gelén och tyckte att marmelad gick väl lika bra! Mmm, ugnstekt kotlettrad, potatis, sås och marmelad… Och du, de där browniesen ser väldigt goda ut!!

  5. Gudrun skriver:

    Jaha, nu förstår jag hur det ligger till. Det måste ju vara Palten som är Pitebo, därv namnet mrs Pitepalt (långa ledningar i hjärnan). Annars hade du aldrig tyckt att det var konstigt med bruta 🙂

Kommentera

