En tvåbarnsmammas bekännelser

Efter en natt av dålig sömn där jag haft Knytet bredvid mig i sängen och därför bara sovit på en sida vilket resulterat i nackspärr är jag en dålig mor.

Kotten grinar i soffan samtidigt som jag försöker ringa närvårdsmottagningen för att kolla om Knytet har ännu en öroninflammation. ”Jag vill inte gå till förskolan!” skriker Kotten. Om jag får en tid på närvårdsmottagningen så vill jag helst gå dit utan Kotten. Dessutom minskar mina chanser för att kunna ta en tupplur samtidigt som Knytet sover med ungefär 150 % om Kotten är hemma, och han säger ganska ofta så här och sen när vi väl är där är han nöjd. Därför säger jag bara att han måste gå dit. Han grinar ännu mer och skriker om om om igen ”jag vill inte gå, jag vill inte gå!”. Jag ringer närvårdsmottagningen igen och igen men varje gång är det upptaget. Hur många människor är det som ringer?! Knytet krälar omkring och försöker hitta pusselbitar att tugga på och Kotten fortsätter protestera, och tillslut orkar jag inte lyssna längre, och så säger jag ”om du får en chokladboll vill du gå till förskolan då?” På en sekund är tårarna borta, ”ja!!!” säger Kotten glatt.

Jag erkänner, jag är en dålig mor. Men jag är för trött för att bry mig. När jag får sova ut lovar jag att leka pedagogiska lekar, bara laga närodlad ekologisk mat och sätta upp egna dockteatrar med hemmagjorda strumpdockor som handlar om mobbning och grupptryck.

Det här inlägget postades i Kotten, Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till En tvåbarnsmammas bekännelser

  1. pippilotta skriver:

    Tycker du verkar vare en riktigt hyvens mor, så det så! och chokladbollar är ju ett toppen trick. Kram

  2. Vonilsk skriver:

    Mycket bra! Jag önskar att min sambo kunde muta mig med chokladbollar när jag inte vill jobba. Fan vad bra man hade det när man var liten…:)

  3. Hanna F skriver:

    Jag tycker inte heller du verkar vara en dålig mamma, utan snarare en högst normal och mycket mänsklig sådan. Du är inte ensam heller, min son brukar också förskolevägra och det händer att han får en kaka eller nåt liknande för att han ska komma på bättre tankar. Ibland räcker det med en banan eller med russin, men inte alltid…

  4. Hanna skriver:

    Låter som en högst normal mamma i mina öron (ögon) 🙂
    (Men det kanske bara är för att jag är likadan själv och vägrar inse att jag är usel ;))
    Hursomhelst ska man aldrig underskatta chokladbollarnas magiska kraft. Varken på barn eller vuxna.

  5. Skolfröken skriver:

    Mutor is the shit! Och såna som gör dockteater har väl en barnflicka och en städerska och en PT… Du är jättebra!

  6. Barbasyster skriver:

    Jag vill gärna titta på dockteatern, men bara om jag får chokladboll. Inget ekologiskt snusk.

  7. Det är sådana här inlägg som får mig att se fram emot livet som tvåbarnsmor och tänka att jag nog fixar det också. Det känns tryggt att veta att fler ”skarvar” här i livet och att alla trix är tillåtna för att få vardagen att fungerar.

  8. Pulver-Eva skriver:

    Hmmm, undrar vad Nickes mamma skulle ha sagt.

  9. Martina skriver:

    Hej,
    Jag trillade in på din blogg idag via Skolfrökens blogg, och jag kände direkt att det här var en trevlig blogg med hög igenkänningsfaktor på så jag ville bara presentera mig lite för jag kommer antagligen att fortsätta läsa din blogg 🙂 Martina, 27 år (shit, nej nu måste jag räkna……född 83 – jag är alltså 28.. jag skrev nog 27 när jag kommenterade på Skolfrökens frågor igår, ja ja…), smålännig, mamma till en bestämd tjej på 2 år och 9 månader, befinner mig i slutet av min lärarutbildning och kombinerar studier på halvfart med jobb, gift, renoverar sakta men säkert ett hus och är Vännerberoende. Thats me i kortversion!

    …och så ville jag säga också att jag tycker att det var en snäll och helt okej muta. Ibland kan man se mutor som beLÖNing. Vi vuxna får lön för vårt arbete, ibland kan våra barn behöva lite lön för att gå till förskolan!

    Hälsningar Martina

Kommentera

