Saker min tvåochetthalvtåring säger, del 2

Kotten har kissat på pottan och jag säger att han kan torka sig, ”ta papper och torka lilla snoppen” säger jag och då svarar Kotten ”nej, mamma du sa fel. Stora snoppen ju!” Size matters även för småttingar tydligen.

Vi äter frukost och plötsligt lyfter Kotten glaset mot mig och säger, lite uppläxande så där: ”mamma, det är viktigt att dricka mjölk!”. Vad kommer härnäst, ska han tvinga mig att gå ut för att det är bra med friskt luft?

Kotten pratar om sitt favoritställe, Vasamuseet. Han har varit där hela två gånger, en gång med hela familjen plus några kusiner, fastrar och farbröder och en gång bara han och Palten, men nu vill han åka dit igen. ”Men mamma kommer inte följa med” säger han och tillägger lite förnärmat ”hon följer aldrig med på någonting!” Bara för att förtydliga, jag har varit på Vasamuseet kanske tio gånger. Vi åkte dit flera gånger på skolresa när jag var liten och dessutom har jag varit där flera gånger med familjen innan jag träffade Palten och så kanske tre gånger sen vi träffades. Hur många gånger ska man behöva gå dit?! Det är ju inte som att båtskrället förändras…

Kotten har börjat prata tonårssnack. Han vill att en av kusinerna ska komma hit och bygga  tågbana för hon är ”värsta duktig!”

Vi tittar på film från när Kotten var liten och på en film är pappa med. Kotten blir jätteglad och säger ”titta där är morfar, nu är han ledig!” Tänk om det vore så enkelt.

Det här inlägget postades i Barnsnack, Kotten. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Saker min tvåochetthalvtåring säger, del 2

  1. pippilotta skriver:

    Åhhh! underbara Kotten, underbara barn. jag lever på det där att dom tar det så självklart, inte krånglar till det och grottar ner sig som jag gör ibland. I det fallet är det jag som försöker ta lärdom av barnen. Go kids!

  2. Barbasyster skriver:

    Kloka lilla Kotte. Morfar är ju äntligen lite ledig. Levande och ledig hade ju varit och föredra, men men.
    Sluta storleksbedömma hans snopp innan han blir tonåring bara.

    • mrspitepalt skriver:

      Jo, han har ju rätt men som du säger hade levande och ledig varit bättre.

      Och det där med storleken var inte medvetet, det bara kom ut, men Palten tyckte inte heller det var en bra idé.

Kommentera

