I pity the fool…

…som föder flickor i min närhet. De blir nämligen överösta med opraktiska klänningar med rysch, blommor och volanger. Jag kan liksom inte hindra mig själv när jag väl går där i butiken och får välja vad som helst. När jag handlar till mina pojkar finns det ju inte så mycket rysch och volanger att välja bland.

Den här klänningen köpte jag igår till en liten tjej som föddes för några veckor sedan, jag ber om ursäkt i förväg till hennes mamma och pappa. Men är den inte ljuvlig?

Och hur uttjatat ämnet än är kan jag inte låta bli att förundras över varför det inte finns roligare kläder till pojkar när flickor får gå omkring och se ut som färgglada praliner hela dagarna. Pojkarna får vara gråa, blåa eller svarta. De får ha bilar och monster och eventuellt några tuffa figurer, som superhjältar, lejon eller dinosaurier.

Varför blir det ingen ändring, när det uppenbarligen är många som irriterar sig på detta? När vi var på H&M häromdagen blev Kotten rädd för en t-shirt han såg, nu är han ju i och för sig lite skrajsen av sig men ändå, ska ungen behöva bli rädd för sina egna kläder?!

Det här inlägget postades i Kotten, Navelskåderi, Shoppat och fått. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till I pity the fool…

  1. Barbasyster skriver:

    Vill du ha de gamla rosa fågelkläderna som jag köpte till Mulen när hon var i tre-årsåldern? De från H&M. Eftersom det är mina orangehåriga som har haft dem, så är kragen lite tuggad på, men du kanske kan sy något käckt.

  2. 98:an skriver:

    Bra skrivet!!
    Jag tror att killar gärna skulle vilja ha ”tjejkläder” om de fick .

  3. Hannah skriver:

    Väntar min andra pojke och åhhh vad jag håller med dig. Tyckte babykläder var ganska ok, men efter storlek 86 är det verkligen bara blått, grått och svart. Fula figurer eller liten farbror. Men det vi har från Villervalla och moonkids gillar jag.

  4. DixieKong skriver:

    Jag håller helt med, men alltså… vad är det som hindrar dig från att handla på ”flickavdelningen”? Köp det knodsen vill ha bara, skit i vilken sida av affären de kommer ifrån.

    • mrspitepalt skriver:

      För det första, jag handlar där ibland. Men ju äldre barnen blir desto svårare blir det. Flickkläder i Kottens storlek är figursydda, med puffärm och ryschpysch och jag tycker inte det ser snyggt ut. Okej om färgerna och trycken är ”flickiga” men modellen och detaljerna är svårare att bortse ifrån. I en perfekt värld skulle det inte vara figursytt på en treåring.

      Och för det andra, och viktigaste, om Kotten själv får välja blir det tyvärr inte blommigt och Hello Kitty. Det blir Bärgarn och Blixten McQueen. Sad but true.

Kommentera

