Saker min tvåochetthalvtåring säger

Kotten vill att jag ska laga en av hans leksaker. En liten del har trillat bort men eftersom jag redan lagat den en gång utan lyckat resultat slängde jag den lilla delen. Jag försöker förklara det för honom men han ger sig inte, och tillslut drar han fram det tunga artilleriet. ”Men nälla mamma! Kom iren nu!”

Kotten ber mig plocka isär en av hans legobilar, ner i minsta beståndsdel. Dvs. ta bort navkapslarna från legodäcken. Jag tycker inte det är någon bra idé eftersom Knytet krälar omkring och tuggar på grejer och dessutom kanske delen kommer bort. Kotten tjatar ett tag och sedan inser han fakta och säger med kall, spydig röst ”okej, mamma. Som du vill…”

Kottens mössa har försvunnit på förskolan. Den är borta i flera dagar och tillslut dyker den upp utomhus. Kotten har antagligen tagit av sig den själv. När jag frågar varför han tog av sig mössan säger han bara ”därför”. Shit, tänker jag, nu börjar det, men så fortsätter han ”… att jag är en tokstolle!”

Vi har ätit och jag gör latmanstvätt och torkar av Kotten i ansiktet med en blöt handduk. ”Limmar du på mig, mamma?” ”Va!? Nej, jag torkar” svarar jag och undrar vad han menar egentligen. ”Så säger Ellie, mamma. Till Manny”. Ibland hänger man inte riktigt med i tankebanorna. Men roligt är det nästan jämt.

Det här inlägget postades i Barnsnack, Kotten. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Saker min tvåochetthalvtåring säger

  1. Barbasyster skriver:

    Hahahaha! Faktiskt, kom iren nu!
    Damapan har blandat ihop ”det är ju så pinit” med ”det är ju så penis”. Det kan bli lite pinit när hon använder fel tycker systrarna. Eller lite penis kanske.

  2. Skolfröken skriver:

    Hahaha, så himla roligt! Min favorit var kom iren nu 🙂 Skolbebisen låter också så där ibland, idag när en av småtjejerna grät sa hon ”är hon ledsen eller?” Det lät så himla fjortis på något sätt 🙂

    • mrspitepalt skriver:

      Ja, snart är de tonåringar våra små. Vi hade två av Kottens kusiner här i fredags och de är tio och då lärde de Kotten att säga ”allvarligt!” men han fattade nog inte så han la till och sa ”det är allvarlig!”

  3. pippilotta skriver:

    ha ha ha! underbart.

  4. Pulver-Eva skriver:

    Fina, fina Kotten!

  5. 98:an skriver:

    Han är en riktig tokstole…

  6. Ida skriver:

    Ha ha, Kotten verkar himla charmig! Hoppas E också börjar prata sådär roligt.

Kommentera

