Botemedlet stavas e-g-e-n t-i-d

När jag och Sarah promenerade här i veckan pratade vi en del om egentid och vikten av att få egentid. Som förälder känns det ju extra värdefullt och jag märkte i går när jag skällde ut Palten för att han ätit upp den sista bananen och skurit för tjocka skivor av surdegslimpan att jag nog fått för lite egentid de senaste dagarna.

Kanske inte så konstigt med tanke på att fredagen varit full av syskonbarn och besök och lördagen också ägnats mest åt ungar, matlagning, undanplockning och medling i tjafs om ifall han hette Batman eller Bajsman. Det är väldigt trevligt att ha huset fullt, men när man inte får en enda sekund över för sig själv blir man (läs jag) lätt lite bitsk och när jag sedan trodde Palten dammsugit upp en av mina Barbafigurer skällde jag ut honom efter noter och tvinade honom att gå igenom dammsugarpåsen för hand. Jag kan ju säga att jag kände mig både glad och skyldig idag när Kotten hittade Barbalala. Hon hade ramlat ner och ”gömt sig” bland pezen.

Men det jag lärt mig av detta är att egentid är viktigt. Väldigt viktigt, och därför tog jag med gott samvete extra lång tid på mig idag när jag drack min efterlunchenlatte. Lite Rocky road brownies till och några nyplockade snödroppar som enda sällskap var pricken över i:et.

Det här inlägget postades i Navelskåderi, Palten. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Botemedlet stavas e-g-e-n t-i-d

  1. Rebecca skriver:

    Det är nog himla nyttigt att ta sig lite egentid ibland. De där Rocky roadbrowniesarna ser dessutom delikata ut!

  2. Hanna F skriver:

    Jag tror också att lite egentid är nyckeln till en harmonisk småbarnsförälder. Jag brukar t ex duscha extra länge när maken är hemma på kvällarna och kan ta hand om barnen. Blundar jag och vrider på duschen på fullt kan jag stänga ute kaoset utanför badrumsdörren! Det är viktigt med alla dessa små tillfällen för egentid i vardagen.

  3. Sarah skriver:

    Word. Du är en kämpe, och du gör det så himla bra! Ser fram emot fler (förhoppningsvis lite varmare) promenader och fikastunder.

    Stor kram!

Kommentera

