Mini-me

Kotten, Knytet och jag hänger i köket. Jag lagar mat, Knytet sitter i sin barnstol och Kotten leker med klossar på golvet. Han lägger upp några lådor på Knytets barnstol varpå Knytet nästan genast välter ner lådorna. ”Jäla Knytet!” säger Kotten argt. Jag blir lite chockad och frågar vem som säger så i ett försök att skylla på någon annan än mig själv (även om jag ju hör mig själv i hans ord) ”jag säger så” svarar Kotten och tittar på mig som om jag vore dum i huvudet. Hörde jag inte just att han sa så, eller?

Jag förklarar att man inte ska säga så till någon eftersom det inte är snällt. ”Okej” säger Kotten och börjar laga lådorna Knytet hade ner, de har tappat dörren. Efter några sekunder kommer det ett ”jäla dörr!”. ”Nej!” säger jag ”jag vill inte att du säger så, det är jätteotrevligt. Om du är arg kan du säga dumma dörr eller bråkdörr eller så.” ”Bråkdörr” säger Kotten genast och hytter med pekfingret. Sen fortsätter han läxa upp dörren med bekymrad min ( och med mina ord igen) ”så himla tråkigt att hålla på så där!”

Jag har närt en liten kopia vid min barn.

Det här inlägget postades i Kotten. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Mini-me

  1. Hanna skriver:

    Ha, ha!
    Jadu man undrar ju vart de får allt ifrån. (För inte kan det väl kommat från mammorna?!)
    Prinsessans nya är ”Jesus christ”. Vad säger man? Vi är smått religösa i vår familj 😉

  2. Skolfröken skriver:

    Hahahaha, jag läste just detta högt för Magistern och tänkte inte på att Skolbebisen var i närheten. Nu springer hon runt och ropar ”Jäla dörr, jäla dörr, jäla dörr!”

  3. King Lear skriver:

    Kära nån! Det blir bra för Kotten att komma ifrån förortsmisären och vara hos moster språkpolis i helgen. Hemma hos oss använder vi ju inte starkare uttryck än ”milda makamorer!”.

  4. Fia skriver:

    underbara ungar ändå (svordomarna till trots)! det är som att leva i en sån där citatbok av Mark Levengood mest hela tiden att leva med ungar i ”pratåldern”. 🙂

    och från det ena till det andra: du vann en bok! GRATTIS! mejla mig din adress så skickar jag!

  5. pippilotta skriver:

    ha ha ha! härligt

Kommentera

