Ännu en dag avklarad…

Sällan känns livet så overkligt som när man sitter kring ett bord och väljer ut kista, urna och vers till dödsannons. Helt jävla oväsentligt egentligen och ändå lägger man ner en massa tid och energi på det.

Dessutom är jag extremt förvirrad. Men jag antar att jag har något att skylla på. Jag glömmer bort vad som sägs, jag glömmer bort vad jag ska göra och jag lägger saker på konstiga ställen. Igår gjorde jag semlor och när jag var klar med den sista stoppade jag tillbaka den i den kladdiga skålen där den vispade grädden legat istället för på fatet.

Men värst var nog ändå Barbasyster som nästan ammade Knytet av misstag några timmar efter att pappa dött. Hon satt med honom i knät, han började gno sig i ögonen och leta sig ner i liggande läge och sen var hon precis på väg att dra upp tröjan och lägga honom tillrätta innan hon kom på att ”ja, just det, det här är ju inte mitt barn, jag har inte ammat någon på typ fem år. Men om det är någon gång man ska få göra ett sådant misstag är det väl då.

Det här inlägget postades i Pappa. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Ännu en dag avklarad…

  1. Snäckan skriver:

    Det är nog så att hjärnan stänger av vissa funktioner som man egentligen klarar sig hyfsat utan för att få tillräckligt med kraft till att sörja. Jag har till och med hört talas om de som tappat sitt tal tillfälligt i stunder av stor sorg.
    Med tiden kommer du säkert ur ditt tillfälligt förvirrande tillstånd och likaså Barbasyster.

    Jag är verkligen så ledsen för din skull fina mrs Pitepalt.

    Kram

  2. Hanna skriver:

    ♥ ♥ ♥

  3. Evasleva skriver:

    Inte för att det hjälper… men det är helt naturligt att glömma och bli okoncentrerad när man är i kris.

    På något sätt är det väl ändå viktigt det där med att välja kista, blommor och hur annonsen ska se ut. Både att ta hand om det sista och kanske för att få koncentrera sig på något praktiskt. Hoppas att det blir just så fint som ni önskar!

    • mrspitepalt skriver:

      Jo, det är klart att man vill att det ska vara fint och som du säger det är ju skönt att fokusera på något som går att lösa eller planera istället för bara den svarta sorgen.

Kommentera

