Du fattas oss

Imorgon är det femton år sedan mamma dog. Hon dog exakt en månad efter att King Lear fyllde trettio.

Om exakt en månad fyller jag trettio och för fem timmar sedan dog pappa.

Min fina, tvära pappa som slitit och jobbat hela livet. I sommar skulle han fylla sextiofem, men han hann inte ens bli pensionär. Fyra dagar efter att Knytet föddes upptäckte man att pappas cancer spridit sig från tjocktarmen till levern och nu ett drygt halvår senare är han borta. Knytet har fått sitt första andranamn, Lars, från en morfar som han inte kommer minnas.

Livet ska inte vara så här orättvist. Man ska inte vara morfars- och mormorslös när man är ett halvår. Man ska inte vara föräldralös när man är trettio. Man ska inte jobba och slita hela livet och sen dö innan man hinner vara pensionär i en endaste dag. Livet ska inte vara så här orättvist.

Det här inlägget postades i Knytet, Pappa. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Du fattas oss

  1. Skolfröken skriver:

    Min fina bloggvän som jag aldrig mött men som jag ändå känner att jag känner. Jag sitter här och gråter när jag läser ditt inlägg och önskar att jag kunde skriva något bra, något trösterikt. Men det går ju inte. För det är ju precis som du skriver- så här ska det inte vara! Människor ska dö när de är gamla och har levt ett långt liv. Inte nyblivna morfrar! Allt jag kan skriva är att mina tankar finns hos dig och hos Kotten, Knytet och Palten. Och mina cyberkramar skickar jag dig.

  2. Paula skriver:

    Det är för sorgligt, jag beklagar. Det är inte så det ska vara. Kram till dig.

  3. Carro skriver:

    Orättvist! Jag tänker på dig!

  4. Sarah skriver:

    Fina du, det finns inga ord. Tänker på dig och din familj. All kärlek!

  5. Sandra skriver:

    Inget någon kan säga kommer att vara nog för att trösta. Tankar till dig och din familj! Kram

  6. Evasleva skriver:

    nä, det ska inte vara så! Jag är så himla ledsen för din skull!! stor kram!

  7. Nocken skriver:

    Jag gråter när jag läser detta för jag vet ju precis hur det känns att förlora en förälder men kan ändå inte föreställa mig hur det känns att förlora en till och gå igen allt igen… Orden fattas mig nu men du vet att jag tänker på dig och hela in familj.
    Stor kram!

  8. Karin skriver:

    Tårarna bara rinner när jag läser det du skriver! Det är verkligen inte rättvist…och inga ord är tillräckliga. Kram.

  9. Oj!
    Nej, orden räcker inte till.
    Mina tankar är hos er.

  10. Hanna F skriver:

    Nä livet ska verkligen inte vara så här orättvist. Usch jag blir så ledsen och får en stor klump i magen när jag läser ditt inlägg och som alla andra som lämnat kommentarer så vet jag att mina ord inte hjälper för att göra livet mer rättvist. Trots att jag inte känner dig så tänker jag på dig och din familj som verkar vara så fina och skickar en STOR kram i denna svåra stund. KRAM

  11. Hanna skriver:

    Nej, det var inte såhär det skulle vara. Så orättvist det är här i världen.
    Jag beklagar sorgen. Jag tänker på er. Kramar till er.

  12. Skolmormor skriver:

    Kära Mrs Pitepalt – jag har följt dig och din familjs öden och äventyr nu i flera år men det har Du inte vetat om för jag har aldrig gett mig tillkänna. Men nu sänder jag Dig många varma tankar i din stora sorg så här genom cyberrymden.

  13. Jenny F skriver:

    Usch, nej. Livet, och döden, är verkigen orättvist. Jag känner med er och beklagar verkligen sorgen, ta hand om er.

  14. 98:an skriver:

    Jätte fint skrivet! börjar gråtta varje gång jag läser det!
    Kram 98:an.

  15. Hanna skriver:

    Hittar inte ord, fruktansvärt! Massor med kramar

  16. Anna (Sthlm) skriver:

    Tittar in här från Skolfröken. Gråter när jag läser. Livet kan verkligen vara orättvist. Skickar dig många tankar och styrkekramar.

  17. Snäckan skriver:

    Åh. Jag är så ledsen. Livet är verkligen mer än orättvist. Stora, stora kramar i den jobbiga tid.

  18. Johanna skriver:

    Många, många kramar.

Kommentera

