Hellre Mårran än moran

Kotten säger så mycket kul nu. När vi var i Piteå och skulle sova låg Kotten på sin paradplats i mitten med ett öga i boken, ett öga på mig och Knytet och ena handen på en prick jag har ovanför mitt ena bröst. Han ska hålla där. Vi har försökt med gossedjur och snuttefiltar men inte då, han ska ha äkta vara. Palten läste i en bok om Vasaskeppet som han hittat och Kotten var uppenbarligen nöjd för helt plötsligt utbrister han ”jag gillar Vasaskeppet!” och så tänker han efter lite innan han tillägger ”och tuttar!”. En riktig karlakarl tydligen, oavsett hur många rosa tröjor jag köper till honom.

Palten var dessutom mycket stolt över att Kotten kom ihåg vem som satt igång byggandet av Vasaskeppet, och jag som inte är lika insatt i historia godtog utan tvekan att Gustav den II Radio tydligen regerat i Sverige en gång i tiden. Palten som önskar av hela sitt hjärta att Kotten och Knytet också ska bli historienördar precis som honom påstår dock att Kotten inte alls sa radio utan faktiskt Adolf, det bara lät som radio.

Något Kotten inte gillade med att vara i Piteå var alla klockor. Paltens pappa har många klockor, och då menar jag många. Jag tror det finns sex stora klockor och alla är av modellen tick-tack och pling plong vid varje hel, halv och kvartslag. En är en morakocka, som tyvärr är Paltens. Den var extra läskig. Kotten stängde dörren till den varje gång han kom åt och efter ett tag förstod vi att det var för att klockan inte skulle ta honom. På kvällen när vi skulle gå i säng sa han ”Mårran får inte ta din pojke!” Tydligen var det inte helt lätt att skilja på Mårran och mora. Dagen efter öppnade vi klockan för att försäkra oss om att inte Mårran satt där inne och häckade.

Det här inlägget postades i Kotten. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Hellre Mårran än moran

  1. Evasleva skriver:

    Stackarn, men det låter som att ni kommit hem välskinnad ändå från morror, klockar, vasaskepp, kräkor, grottkrypningar och fall. Skönt att vara hemma förstår jag även om det är skönt att var borta också 🙂

  2. Hanna skriver:

    Haha underbart. När vi var små var min syster tokrädd för att sugas ut i avloppet med badvattnet. Går liksom inte att räkna ut innan vad barn ska skrämmas av. Till skillnad från nu när man är tokrädd för spindlar, helt rationellt…

  3. Jenny F skriver:

    Nu har jag läst igenom arkivet och hurra! Det här ska bli roligt, tack.

Kommentera

