Kära tomten!

Ju äldre man blir desto mindre ska man tycka om julklappar. Man ska inte vilja ha några och tycka att ”nej, men i år köper vi bara till barnen”. Problemet är bara att det är så urbota tråkigt. Jag gillar julklappar. Jag gillar att köpa julklappar och jag gillar att få julklappar. Jag gillar när de ligger inslagna under granen och jag gillar när julklappsöppningen är över och det är papper och snören överallt och allt liksom bara ligger utspillt över golvet i en enda stor röra och alla är så där rödmosiga och glada.

Ioch med att jag fick barn blev det ännu roligare att köpa klappar. Speciellt nu när Kotten börjar förstå vad julen är och att det innebär klappar. När han pratade i telefon med tomten (eller rättare sagt Palten) sa han att han önskade sig en röd bil och en film. Så det måste absolut införskaffas. Något litet år till kan han väl få tro.

Men ioch med att jag fick barn försvann inte min egen lust att få julklappar. Borde den ha gjort det? Förra året firade vi med Paltens familj och då gav vi vuxna varandra inga julklappar, och det var så trist. I år ska vi fira med min familj och i min familj gillar vi paket. Jag har redan köpt till min äldsta syster och hon är ju femton år äldre än mig, så det känns skönt att veta att jag inte måste sluta gillar julklappar inom de närmaste åren.

Om någon av dessa pryttlar låg inslagna under granen med mitt namn på skulle jag inte grina precis.

  • Marimekkoskål, watergreen eller rosa

  • Thomas Sabo-berlocker

  • Handdukar från Finlayson

  • Tidningsprenumerationer

Och detta tomten är ett direktmeddelande till dig. Om du fixar och trixar så att en sån här ligger inslagen under granen så lovar jag att tro på dig i all evighet. Amen!

Det här inlägget postades i Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Kära tomten!

  1. Hanna F skriver:

    Det är klart att du ska ha alla de där fina julklapparna. Jag älskar också paket! Har alltid gjort och kommer alltid att göra, framför allt de som det finns nån tanke bakom, eller som jag önskat mig. Det blir kanske inte lika bra om man ska ge varandra saker bara för givandets skull, jag har fått många konstiga och onödiga saker av min pappa under min uppväxt. Tyvärr tillhör min familj den tråkiga sorten som inte tycker att vi vuxna ska ge varandra några julklappar, åtminstone inte vi syskon i alla fall, men min syster och mina föräldrar tycker det är helt ok att ge min man paket!
    Jag tycker jag är extra berättigad till julklappar eftersom jag lyckades föda vår dotter på min födelsedag, så nu kommer jag aldrig få fira den dagen igen, eller som min man säger ”du kan få fira jämna födelsedagar”. Det är 9 år tills jag fyller 40…
    Hoppas tomten uppfyller alla dina önskningar!

    • mrspitepalt skriver:

      Men vadå, får din man paket men inte du?! Det var det fräckaste! Om du nu ska behöva stiga åt sidan varje år på din födelsedag borde du ju bli dubbelt firad på jul. Säg det till din man, hälsa från mig.

      • Hanna F skriver:

        Av maken brukar jag få fina paket på jul, men det var ingen dum idé att be om dubbelt nu när jag inte ”får” fira min egen födelsedag. Jag ska hälsa från dig ;o)

  2. Hanna skriver:

    Både jag och mamma älskar julklappar och vi köper många, många till varandra 🙂
    Jag har ärvt en tradition av min mor också. Jag köper klappar till mig själv. Slår in dem. Skriver ”God Jul från Tomten” och när jag öppnar på julafton får jag precis vad jag alltid har önskat mig!
    Inte alls dumt eller fånigt. Bara väldigt, väldigt trevligt! 🙂

  3. Evasleva skriver:

    Åh jag håller med! På makens sida har de bestämt att vi vuxna inte ska ge varandra julklappar. Trist men okey så länge vi i min familj gör det och vi lär aldrig sluta. Det är ju jättekul att få. och att ge julklappar ju!

Kommentera

