När jag blir stor ska jag bli a real grownup

Jag måste bli en riktig vuxen snart. Jag måste ta mitt förnuft till fånga och inse att det bara kommer bli värre. Jag packar in Kotten i fleecekläder, långkalsonger och yllestrumpor och sen tar jag på mig en t-shirt, slitna gymnastikskor och en kappa och går till förskolan. Jag behöver bättre vinterkläder. Det är kallt.

Egentligen är det skor som är det mest akuta. Jag köpte ett par stövlar för några veckor sedan och så här i efterhand känns det som ett ganska knasigt köp. Skulle jag ha ett jobb att gå till skulle det vara toppen. De är svarta, fina och med lagom hög klack. Men jag kommer definitivt inte ha dem när jag går till förskolan, pulsar till affären eller hänger i pulkabacken och det lär ju vara där jag är mest de kommande veckorna, månaderna till och med.

Jag behöver vattentåliga eller vattenavisande kängor som är varma och inte alltför fula. För även om det inte spelar någon roll överhuvudtaget känner jag mig själv och jag kommer inte köpa fula skor. Med tanke på hur få skor jag köper nu för tiden vill jag inte att de par jag väl köper ska vara fula. Dessutom ska de helst inte kosta alltför mycket pengar.

De här var ganska snygga och inte jättedyra. Men mocka, är det korkat?

Jag behöver råd och tips. Vad har ni för vinterskor?

Det här inlägget postades i Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till När jag blir stor ska jag bli a real grownup

  1. Skolfröken skriver:

    Jag har exakt samma problem. Går omkring i mina Blundstone med ullsockor i och det är för kallt nu. Funderar på att köpa ett par curlingskor, de är ju varma i alla fall. Jag måste köpa termobyxor också med det är ju så dyrt allt…

  2. grenman skriver:

    Jag har ett par skinnstövlar på jobbet som jag pular ner ett par skidstrumpor i så att jag känner mig som en korv. men sen har jag ett par uggs också. de är ganska fula men ack så varma. Uggsen är i mocka, funkar bra när det är kallt, funkar mindre bra när det är blask.
    Ett tips är väl att vänta till mellandagsrean, herr grenman köpte ett par curlingkängor för halva priset då förra året som han är supernöjd med.

  3. Sandra skriver:

    Jag har ballykängor, mer känt som curlingkängor. Fast mina är från Canada Snow och kostar hälften av vad Bally gör. Dessutom har jag hört att de har bättre kvalité.

  4. Hannah skriver:

    I år vill jag inte frysa om fötterna, så jag funderar på att köpa et par stövlar från Sorel. De har en del väldigt klumpiga skor, men också några som verkar både fina och varma.

    • mrspitepalt skriver:

      Jag har sett en del Sorel-skor, men framförallt på nätet. De ser fina ut, men lite dyra har jag för mig. Skulle gärna köpa skor för runt tusenlappen, eller mindre också förstås 😉

  5. Dr. Snuggles skriver:

    Curling är bäst! Jag har Clarks och de är superbra!

  6. Nocken skriver:

    Jag har slagit till på ett par (ack så dyra) Ecco-stövlar med Gore Tex. Jag ville ha ett par stövlar som jag kunde ha till täckbrallor, jeans, leggins, kjol – ja, till allt och jag hittade dem. Med tanke på att jag hittar ett par stövlar typ var femte år som passar mina vader så har jag samlat ihop till dessa under lång tid kan man säga. Hur som helst så är jag supernöjd med dem! De är i sånt där material som är mittemellan skinn och mocka och det funkar utmärkt i snön 🙂

  7. Karin skriver:

    Mocka är snyggt, så länge det är torrt ute. Sen är det inte lika roligt längre, tycker jag. Jag har inte några jättevarma skor faktiskt, ett par tunna vikingkängor och sen mockastövlar. Bara man får plats med en sula eller varma strumpor så är det lugnt. Iaf där jag bor 😉

  8. Hanna skriver:

    Mocka går att impregnera och om de blir fula i färgen finns mockafärg att spruta på. Jag handlade en hel drös vuxna vinterkläder förra året (kanske var det graviditetshormonerna som gjorde det?). Ett par clarks (som när jag kom hem visade sig vara ett par clara, men ser likadana ut:)), inte supersnygga, men gudars vad sköna, termobyxor och peakjacka. Ett tips är ullsula i skorna. Idag hörde jag mig säga till mannen att man kanske skulle köpa sig ett par såna där broddar…Du hör ju jag gick ju direkt till pensionär. Väger upp det med att ta conversen lite ibland:).

    • mrspitepalt skriver:

      Men broddar har jag också funderat på. Så länge man inte äter bridgeblandning och tittar på Café Norrköping (eller sänds det fortfarande?) är man ingen riktig pensionär, sen när man skaffar sin lilla kortklippta tantfrisyr då är det kört.

  9. Barbasyster skriver:

    På Stadium hade de Everestkängor för 549:- istället för 699:-
    Sådana köpte jag för att ha på jobbet, inget för inomhusshopping dock.

  10. Stora M skriver:

    Snygga! Men den fina vita sulan kommer att bli smutsig i första vattenpölen.

Kommentera

