The Palt way vs. the real way, del II

Ännu en gång har Paltens och mina kulinariska olikheter blivit alltför tydliga. Vi äter mannagrynsgröt till lunch och Palten undrar om det finns russin. Eftersom jag inte skulle äta russin om jag så var fast på en öde ö vet jag inte. ”Ska du ha dem i gröten” frågar jag. ”Ja, om inte du var så fläng skulle jag sätta ner dem i kastrullen redan nu” säger min extremt knasiga man. Tur då, tänker jag och fortsätter plocka ur diskmaskinen. `

När gröten väl är upphälld frågar Palten ”är det helt knäppt att ha i lingonsylt?” Eh, ja… tänker jag igen men säger bara ”eftersom du och jag inte riktigt spelar i samma liga vad gäller matvanor får du göra som du vill. Jag vill dock inte ha det.” Sen tänker jag en sekund innan jag med viss bävan  frågar”om vi hade haft russin, skulle du haft det ihop med lingonsylten då?” ”Det kan inte uteslutas” säger Palten med ett leende. Isch!

Själv äter jag mannagrynsgtröt ihop med mjölk (men det har Palten också) socker, kanel och ibland lite sirap om jag vill göra det extra festligt. Hur gör ni? Är även detta en geografisk skillnad eller är det bara Palten som är knäpp

Det här inlägget postades i Palten. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till The Palt way vs. the real way, del II

  1. Evasleva skriver:

    Socker, kanel och mjölk. PUNKT!

  2. Sandra skriver:

    Han är knäpp.

  3. Nocken skriver:

    Än en gång är jag på din sida, Mrs pitepalt, men när jag var liten åt vi mannagrynspudding ibland (ja, jag vet, inte allt för vanlig maträtt) och då var det russin i. Men mannagrynsgröt har vi alltid ätit med kanel, socker och mjölk och gör så fortfarande.

    • Nocken skriver:

      Fast det där med sirap… nja. Provade det på risgrynsgröt förra julen och det var alldeles för sliskigt för mig. Är det ngn sörmländsk tradition?

      • mrspitepalt skriver:

        Man måste ha väldigt lite, annars blir det lite väl sött. Dessutom tycker jag risgrynsgröt är lite sötare än mannagrynsgröt, och föresten who am I kidding, jag är en sockergris.

    • mrspitepalt skriver:

      Skönt att höra!

  4. Skolfröken skriver:

    Jag blev tvingad att äta det där en gång och det var inte gott! Det är ju som i Tyskland där de har russin i cheesecaken, snacka om att förstöra en god efterrätt!

    Mannagrynsgröt ätes med socker, kanel och mjölk inget annat.

    Min man äter förresten gärna kokta makaroner med mjölk och socker. Som om det var någon slags flinga. Är inte det också helt sjukt!?

    • mrspitepalt skriver:

      Va, russin i cheesecake?! Det var ju nästan ännu värre. Men makaroner med mjölk och socker var också ganska läskigt. Äter han dem varma eller kalla?

  5. Hanna skriver:

    haha åt faktisk mannagrynsgröt med lingonsylt senast imorse.

  6. Barbasyster skriver:

    Men makaroner med mjölk och socker – mjölkmakaroner! Gott!

  7. Stora M skriver:

    Russin borde förbjudas, så är det bara.
    Och Paltens matvanor borde ställas ut på Etnografiska muséet.

Kommentera

