En magisk dag

Idag klockan 11.00 smällde det. Då fyllde jag ett knubbigt Knyte och en extraflaska i kylen med tuttemjölk, en liten väska med en stor påse smågodis och tog mina nya blanka stövlar och gick på bio. Inte bara bio. Harry Potter och dödsrelikerna. Del 1. Jag har väntat och längtat och hoppats, och så plötsligt var dagen bara här. Och i vår förort visades den först i Sverige, ialla fall om man ska tro biografnissen. Det var meant to be.

När jag väl kom fram till biografen fanns det en slags förväntansfull nervositet i luften. En tonåring med kostym och fluga spillde ut sin enorma bunke med popcorn men fick genast en ny av den glada, leende biljettrivaren. Han som sålde biljetterna log och sa, ha en bra dag. Alla, alla insåg att detta var en speciell dag. En magisk dag. Detta var Harrys dag.

Biosalongen rymde 325 personer och det var kanske 30 där. En liten skara besatta fans. Framförallt tonåringar, men även två 40-åriga karlar som skolkade från jobbet, en höggravid kvinna som vaggade in bara några minuter innan filmen började och en 55-årig loner som satt längst fram med jacka på hela filmen igenom. Alla var tysta och respektfulla. Fast den ena av 40-åringarna var farligt nära en avhyvling några gånger. Man pratar inte på Harry Potter och dödsrelikerna, del I. Man är tyst och respektfull under Harry Potter och dödsrelikerna, del I. Man gråter stilla i sin näsduk och skrattar i lagom ljudnivå utan kommentarer.

Den var så bra. Den var fantastisk. Det var den bästa del I som någonsin gjorts, någonsin. Det ända som hade kunnat vara bättre hade varit om del II hade kommit direkt efteråt. Men det gjorde den inte. Nu får jag vänta tills i sommar, men det gör inget. Så bra var den.

Dessutom var Knytet och Palten hemma och myste själva i tre timmar för första gången någonsin. Knytet sov två gånger, duschade och drack lite ur flaskan, sen sjöng de och tittade på en dokumentär om andra världskriget ända tills det blev för läskigt och Palten bytte till barnkanalen. Det har varit en bra dag i det Paltska hemmet. Magisk.

Det här inlägget postades i Knytet, Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till En magisk dag

  1. Barbasyster skriver:

    Oj oj. Oj oj oj.
    H och jag, andra raden imorgon kl. 17.45 på största filmsalongen. Övriga familjen hemma med egen filmkväll, Harry Potter och det vises sten samt popcorn. Det ser ut att bli en bra kväll.

  2. mrspitepalt skriver:

    Låter som en bra plan. Den var lite läskig, kanske för läskig för Stora-range. Men bra, bra, bra!

  3. Nocken skriver:

    Åh, lyllos dig som fick gå på bio! I envy you! För övrig lät det som du packade ner Knytet i din lilla väska men jag blev lugnad när jag läste att han hade varit hemma och myst med Palten 😉

  4. Barbasyster skriver:

    Jag misstänkte att du bara formulerat dig fel i Harry-ruset, men jag la band på språkpolisen inom mig och bara gladdes med dig. Respekt till mig tycker jag ändå.

  5. Pulver-Eva skriver:

    Ååååh, Harry Potter! Jag skäller på mina svensklärarkollegor som varken läst böckerna eller sett filmerna. Skandal!

  6. Evasleva skriver:

    Åh, jag är så avis!!
    Jag bara MÅSTE se den på bio.
    Undrar om maken vill föjla med… Undrar om den går som mattiné? Hm..
    🙂

  7. Åh, vad jag är sugen på att se den! Min mamma kommer nästa helg och jag tror att hon kan tänka sig att ställa upp som barnvakt så att maken och jag kan smita iväg på bio.

  8. Pulver-Eva skriver:

    När som helst, när jag får!

  9. Nocken skriver:

    Jag har faktiskt sett den första filmen – på bio!! Men fantasy är inget för mig. Du kommer väl ihåg att jag skippade att läsa ”Bilbo Bagger – en hobbits äventyr” (heter den så???) när vi läste svenska. Såååå ointresserad är jag av fantasy!
    (Det gick inte att svara där uppe vid vår konversation så därför ligger den här nere 🙂 ) Tur att vi alla är olika 😉
    Kram

    • Nocken skriver:

      Oops! Nu var det jag som knasade till det lite med styckena men sista meningen skulle ju så klart ha stått innan parantesen… Måste vara min egen språkpolis 🙂

    • mrspitepalt skriver:

      Men jag gillar inte heller fantasy i vanliga fall. Men HP är så mycket mer än så…

Kommentera

