Opposites attract

Palten och jag är uppväxta i olika delar av landet, men ändå i samma land, och trots att Palten alltid hävdar att han är 70-talist tror jag inte att de fyra månaderna som han levde 1979 har haft jättestor betydelse för hans uppväxt och jag tror definitivt inte att det skiljer sig mycket åt att vara född 1979 och 1981. Men trots detta hamnar vi allt som oftast i diskussioner som man aldrig kunnat förutse.

Vi pratar om att åka och grilla korv på stranden och jag säger till Palten att köpa korv och korvbröd. ”Va?!” säger han förvånat. ”Korv och bröd?! Vilken friluftsmänniska du är då!” ”Vad pratar du om?” undrar jag precis lika förvånat. ”Men du skojar nu va, vi ska väl bara grilla plattkorv (falukorv) som man brukar?” säger Palten och ser ut som om han pratar med ett barn eller någon som är lite bakom. ”Plattkorv?! Vem grillar det? Man grillar grillkorv och så äter man med bröd och ketchup. Det är så man gör.” säger jag och tittar bestämt på honom. Palten skrattar som om jag dragit värsta, bästa Bellman-skämtet och fortsätter hävda att alla människor grillar plattkorv. Skivad plattkorv på en pinne och sen ketchup och tugg-tugg.  Och här någonstans inser jag att detta kommer inte lösas utan utomstående hjälp. Nämligen er hjälp. Hur har ni gjort hela ert liv? Har ni grillat grillkorv (lägg märke till namnet här, grillkorv) och äter korv med bröd. Eller brukar ni skiva falukorv och grilla den och sen äta direkt från pinnen med ketchup på? Vem av oss är den konstiga och vem är normal?

Det här inlägget postades i Palten. Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Opposites attract

  1. grenman skriver:

    håller med dig, har aldrig hört talas om att man grillar falukorv, mycket mystiskt.
    däremot hävdar herr grenman att man inte använder korvbröd utan gör eget ”pinnbröd” till korven. vad roligt detta var och vad olika syn man har på något som man inte ens reflekterar över går att göra på något annat sätt än sitt egna.

    • mrspitepalt skriver:

      Jo, men pinnbröd var tydligen ett vanligt tillbehör för Palten också. Men man kan ju inte påstå att det är något norrländsk då om herr Grenman har gjort så. Fast det där med falukorven kanske är norrländskt iaf.

  2. Malin skriver:

    Hej!
    Jag har följt din blogg under en tid men jag tror aldrig jag har lämnat någon kommentar. Nu känner jag mig tvungen. 😉
    Att grilla korv innebär att grilla falukorv, ev. tillbehör är senap och ketchup.
    / 70-talist och norrlänning.

    • mrspitepalt skriver:

      Hej Malin!

      Kul att du nu blev tvungen att lämna en kommentar, hoppas detta är början på en trend ;). Och Palten blir nog extra glad att någon är på hans sida. Men kan det kanske vara någon norrländsk variant? Äter du också korven direkt från pinnen så?

  3. Sandra skriver:

    Jag gör exakt som du! Och innan jag läste om Paltens vanor hade jag aldrig hört om hans variant heller.

  4. Nocken skriver:

    Jag är på din sida, Mrs Pitepalt!

  5. Skolfröken skriver:

    Vadå skär han skivor av falukorv och trär på en pinne!? Äter han brödet vid sidan av då eller? Jag måste få se en bild känner jag. Själv har jag alltid grillat grillkorv och stoppat i bröd.

  6. Dr. Snuggles skriver:

    Vad är pinnbröd? Korvbröd på pinne eller vad?

  7. Skolfröken skriver:

    Pinnbröd, är det sånt man gjorde på Mulle!?

  8. Malin skriver:

    Strunta i brödet och om du vill lyxa till det så ska det helst vara Jokkmokkskorv.

  9. Evasleva skriver:

    Mums. Grillad falukorv på spisbröd med ketchup och senap 🙂 Men så är ju pappa från Kiruna också. Men det är klart i skolan fick man ju ”Grill”korv med bröd 🙂

    • mrspitepalt skriver:

      Spisbröd?! Vad är det? Och om man åt grillkorv i skolan då måste det väl ändå vara standard, eller hur 😉 Jag tycker mer och mer tyder på att jag hade rätt. Inte för att jag är förvånad men…

  10. Fröken pyssel skriver:

    Hahahaha, falukorv, plattkorv???!!! Grillar man så grillar man korv, det är så det ÄR så det så. (Fast jag är vegetarian och grillar halloumi ;-))

  11. Gunnel skriver:

    En norrlänning och 70 talist anmäler sig! Att grilla korv innebär, i min bok, att man grillar en skiva falukorv som man sen äter direkt från pinnen. Senap och ketchup om man vill lyxa till det. Och pinnbröd om det var riktig fest 😉

    • mrspitepalt skriver:

      Ja, efter lite undersökningar i vänskapskretsen har vi nog kommit fram till att falukorv is the way to grill i norrland och grillkorv annars, typ. Vi har iof inte hör med någon skåning, kanske har man ännu ett sätt där. Men pinnbrödet verkar trevligt tycker jag.

  12. Hanna F skriver:

    Måste vara i nordligaste norrland man grillar falukorv för jag är uppvuxen i Ångermanland (kan nog räknas till mellersta delen av norrland) och vi grillade grillkorv om jag inte missminner mig, ibland med pinnbröd och ibland med vanligt korvbröd.

  13. Gunnel skriver:

    Ja, jo, mmmm…. Jag är uppvuxen i Västerbotten och det får nog räknas som en nordligare del av Norrland. Ska jag ta till mina uppväxtreferensramar tycker jag nog att Ångermanland nästan är Stockholm ;-). Och nu i vuxen ålder börjar nog Norrland när jag passerat Örnsköldsvik(på väg upp that is), då är jag liksom ”hemma” även om det är nästan 30 mil kvar.

  14. Snäckan skriver:

    What? Grilla falukorv? Har aldrig hört något liknande. 🙂

  15. Barbasyster skriver:

    Har grillat en hel del plattkorv under åren, men bara för att det var det enda ungarna åt, annars är det grillkorv med bröd som gäller. Palten, han upphör aldrig att förvåna och/eller underhålla.

  16. Hanna M skriver:

    Här är ännu en som läst ett tag men aldrig lämnat en kommentar, men nu kändes det som att det var dags. 🙂 Västerbottning, 80-talist, och helt med på Paltens sida. Falukorv på pinne, med ketchup (gillar inte senap) och gärna pinnbröd till eller runt om är vad som gäller. Och så gärna ett eller flera marschmallows till efterrätt. Mmmm… 🙂

    • mrspitepalt skriver:

      Ah, pinnbröd runt låter ju smaskigt. Kul att du kände dig tvungen att kommentera. Jag får helt enkelt skriva mer om knasiga saker norrlänningar gör så kanske det kryper fram ännu fler hemliga läsare ur gömmorna 😉

Kommentera

