Sing Hallelujah!

Igår var jag hos frisören för första gången på många månader. Med två barn, inget jobb förut och nu mammapeng, ett hus att sköta, en man att göra mat till och livet vid sidan om har frisörbesök inte varit högprioriterat. Men nu var det dags. Jag har aldrig haft en permanent hårfrisör. Jag har bytt frisör varje gång och aldrig blivit helt nöjd. Även denna gång var det en ny frisör, och även denna gång är jag missnöjd.

Jag har ganska långt hår och pannlugg. Pannluggen måste vara rak och precis rätt längd för att jag inte ska se nyfrälst ut. Oftast ser jag ut som om jag har sett Gud när jag går till fel frisör. Jag vet inte varför så många frisörer har en förkärlek för att klippa luggar alldeles för runda och alldeles för korta. Den här frisören klippte den inte för kort, så det var bra. Men sen när jag trodde hon var klar tog hon fram den där konstiga tandade saxen som man använder när man vill tunna ut håret. Vad i hela friden är det hon ska tunna ut hann jag tänka innan jag helt plötsligt satt där med frireligiös, tunn, rundad lugg. ”Hon som klippte din lugg klippte den för tjock, jag tunnade ut den lite. ” What the F?!??! tänkte mitt inre arga jag, men mitt yttre frireligiösa mesiga jag ska, ”mmm, okej.”

Varför gör man så? Det är inte en unik frisyr med tjock, rak lugg idag. Varför visste hon inte det? Tror hon att jag någonsin kommer gå tillbaka dit? Speciellt eftersom hon började med att prata om hur slitet håret var, trots att jag redan sagt det, och hur mycket utväxt jag hade. Vill någon gå tillbaka till en frisör som ger en dåligt samvete. Inte jag i alla fall. Varken mitt inre arga jag, eller mitt yttre nyfrälsta jag.

Det här inlägget postades i Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Sing Hallelujah!

  1. Sarah skriver:

    Likheterna slutar viss aldrig – vi har samma frisyr också! Och jag är precis lika känslig med min lugg, den måsta vara RAK! Var klippte du dig? Gå aldrig till det där lilla stället Minomin eller vad det nu heter i Kfem – de är värdelösa. Jag kan tipsa om min frisör nästa gång det är dags för dig om du vill 🙂 Jag avskyr också när de sätter igång att babbla sådär, man är väl alltid sitt fulaste hos frisören??? Med den där kappan och håret platt och blött. De borde få en att känna sig fin istället.

    Nä, klipp till luggen själv istället och gå ut och njut av solen!

    Kram

    • mrspitepalt skriver:

      Ja, men det har jag också tänkt, man är alltid sketaful när man är hos frissan, och luggar måste vara raka, annars borde de inte få finnas. Jag klippte mig på Hårskulptörerna, för första och sista gången. Har klippt mig på Bobbys tidigare men det var inte heller bra.

      Jag brukar klippa luggen själv, men det frågade hon också med alldeles sträng röst så jag ljög och sa att min syster brukade klippa den, vilket är halvsant eftersom hon klpper den ibland. Men varför kände jag mig tvungen att ljuga, och varför måste hon fråga så där argt. Borde de inte förstå att folk som har pannlugg klipper den själv ibland. Annars skulle man ju få gå till frisören varannan vecka typ.

      Var klipper du dig?

  2. Barbasyster skriver:

    Då kan vi vara frireligiösa tillsammans. Jag har inte klippt mig sedan i juli och ser nu ut som endera av lärarna på barndomens skola.

  3. Barbasyster skriver:

    Nu var jag precis på toa och speglade mig och har efter det beställt klipptid till på tisdag. Om jag inte klipper mig måste jag nämligen flytta till kollektiv och börja gå utan underkläder.

  4. Barbasyster skriver:

    För jag antar att man går utan underkläder i Kollektiv. Eller?

  5. grenman skriver:

    att gå till frisören är lite som att gå till tandläkaren, ständigt samma dåliga samvete över att man inte kommit tidigare, samma utskällning och ofta lika hutlöst dyrt.

    barbasyster; vad jag skrattade när jag läste om lärarna i barndomens skola. 🙂

    • mrspitepalt skriver:

      Men på ett sätt tycker jag tandläkaren har större anledning att skälla. Missköter man tänderna kanske man måste ha löständer på ålderns höst, missköter man håret klipper man det och sen är det bra igen. Men jag förstår inte varför de måste skälla överhuvudtaget.

    • Barbasyster skriver:

      Du vet vilka jag menar, eller hur?

      Grattis till nya huset förresten! Spännande!

      • grenman skriver:

        haha absolut!

        tack så mycket, det ska bli mycket spännande och lite läskigt.

  6. Nocken skriver:

    Tråkigt att du inte hittar en bra frisör. Det stämmer som du säger, de ska ju få en att känna sig fin inte ge en dåligt samvete. Men till frisörernas försvar så har jag en supertrevlig och jätteduktig frisör! Hon har själv en lite punkig stil men pressar aldrig mig att våga mer eller så. Hon peppar mig när det gäller sånt som jag tycker är mindre smickrande med mitt hår. Jag antar att fler frisörer borde vara som hon är.

  7. Pulver-Eva skriver:

    Jag var till frisören i helgen och bad om att få en lite mörkare blond färg, jag går därifrån som en mörk brunett. Säger jag något då? Nej då, jag säger bara att ”Oj vad mörkt, men det var ju en fin nyans iaf.” När jag kommer hem gråter jag (fånig som jag är) och Nicklas säger att jag måste ringa till frisören för att få det fixat. Jag tar mod till mig och gör det och blir utskälld av den där förbannade frisören som minsann inte tyckte att det var hennes fel. ”Om jag skulle ha gjort som du ville skulle du inte sett någon större förändring och det känns ju tråkigt att betala för något sådant”. När jag svarade att det kändes värre att betala för något man inte har bett om och inte vill ha blev hon arg. Pucko!

    • mrspitepalt skriver:

      Vilken idiot! Fixade hon håret som du ville eller? Uttrycket kunden har alltid rätt borde väl gälla även i frisörbranchen tycker man. Modigt av dig att gå tillbaka i alla fall.

  8. Pulver-Eva skriver:

    Förresten Nocken, går du till samma frisör som du gjorde när vi pluggade? Kanske jag borde börja åka dit för att klippa mig. Är det dyrt?

  9. Snäckan skriver:

    Din stackare som inte känner dig nöjd!

    Sitter oftast med hjärtat i halsgropen när jag är frisören och sen nickar jag instämmande när han frågar om det blev bra och sen går jag hem och skäller på Andreas för att färgen inte blev bra eller luggen inte blev bra etc etc etc. Det lustiga är att om jag blir nöjd med färgningen så kan man ge sig tusan på att klippningen inte blev bra och vice versa. Undrar när man ska få uppleva båda och ett halleluljamoment?

    Kram

    • mrspitepalt skriver:

      Det känns som att de flesta människorna blir lite eller mycket missnöjda när de går till frisören. Man kan bara hoppas på att någon gång bli helt nöjd.

      Kram

  10. Pulver-Eva skriver:

    Fixade till det som jag ville? Nej då, det hade hon absolut inte tid med. Jag kunde få komma tillbaka på måndagen vilket var omöjligt då jag inte bor på Åland. Vilket hon visste, dubbelpucko!

Kommentera

