Min målbild

Det är märkligt hur saker förändras. Jag vet att jag alltid har tyckt jag väger för mycket, ovasett vikt och ålder. Men nu när jag ser tillbaka på bilder från tillexempel min högstadietid eller tiden runt bröllopet kan jag se att jag inte har varit så stor som jag själv tyckt. Det är deprimerande. För då har man gått omkring och känt sig enorm och så har man inte varit det, och dessutom väger jag mycket mer idag så… Men det värsta vore ju om jag om tio år kommer titta på kort från den här tiden och tycka att ”men vaddå, jag var ju inte så stor.”

Nej, något måste ske. Så här som jag såg ut vid bröllopet vill jag se ut nu också.  För att inte tala om hur skönt det vore att inte bli svettig och trött så fort man går i en uppförsbacke med barnvagnen. Men jag måste nog erkänna att min önskan att gå ner i vikt är framförallt ytlig. Jag vill inte se ut som en boaorm som har tuggat i sig en kull med labradorvalpar.

Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Min målbild

  1. Sarah skriver:

    Jag förstår PRECIS vad du menar. Jag tittar på gamla kort på mig själv och slås av hur smal jag var – fast jag då tyckte att jag var smällfet. Jag är i samma läge som du idag… Och borde också skaffa mig ett nyttigare liv :S Hade jag redan flyttat hade jag föreslagit en powerwalk – men kanske efter jul?

  2. Sarah skriver:

    Och vilken fin brud du var, förresten! Verkligen!

  3. grenman skriver:

    så känner jag precis också, kan kolla på kort från högstadiet och slås av att jag var jättesmal men vet att jag då tyckte att jag var hur tjock som helst. trist med de bortkastade åren av dåligt självförtroende eller bristande inblick hur man såg ut.

  4. Evasleva skriver:

    Ja, många känner nog igen det där. Och du var ju smal när du gifte dig!
    Lite mamma-mage kanske alltid kommer finnas kvar… men jag känner framförallt som du skrivit tidigare att jag inte vill bli en mamma som inte orkar leka med sina barn.

    • mrspitepalt skriver:

      Jo, nu är jag nöjd med hur jag såg ut då. Men jag vet att jag inte var helt nöjd så. Dessutom sa barnmorskan när jag vägde in mig med Kotten att jag var en tjockis och då vägde jag kanske tre kg mer än här. Typ som ett skämt. Jag skrattade inte jättemycket kan jag säga.

      Mammamagen är nog bara att leva, men man vill ju gärna orka vara en rolig mamma och inte en trött, svettig, missnöjd mamma.

  5. Hanna F skriver:

    Vilken vacker målbild! Jag tillhör också skaran av missnöjda med sin kropp och vikt, är 31, men drömmer mig ofta tillbaka till hur jag såg ut när jag var 20, kanske inte så realistiskt så jag ska försöka hitta ett mer realistiskt mål. Att inte orka springa omkring och leka med barnen vore fruktansvärt. Nu är det i och för sig bara knappt 4 veckor sedan vårat andra barn föddes så jag kanske inte behöver börja hårdträna än, eller? Har dock gått ner graviditetskilona + 2 kg till så just nu är jag nöjd, förutom gigantiska magen som antagligen kommer dröja sig kvar länge…
    Jag tror du kommer greja det, du verkar målmedveten!

    • mrspitepalt skriver:

      Tack!

      Ja, det är lätt att drömma sig tillbaka. Men herregud, fyra veckor efter förlossning och så många kg borta, då är det ju lugnt! Vila, amma, ät en munk! Magen lägger sig tids nog. Jag började inte ens tänka på sånt förrän efter två månader. Du har ju tid på dig, med råge.

  6. Sandra skriver:

    Jag var sjuk för ett år sedan och gick upp 5 kg, vilket inte är mycket vare sig generellt eller till min vikt, men gud vad det känns annorlunda. Jag förstår exakt hur det känns för dig, känner samma sak för mina 5 som aldrig försvinner.

    Men du, vet inte hur du ser ut nu såklart men på bröllopet ser det ut som att du var superfin!

    • mrspitepalt skriver:

      Ja, det verkar som om många känner likadant. Vi får hoppas att vi båda blir av med våra extrakg så vi känner oss så där nöjda igen. Fast man lär väl inte göra det ändå, ialla fall om jag känner mig själv. Men tack, om bröllopet alltså!

  7. Barbasyster skriver:

    Lösenord tack!

Kommentera

