När katten är borta…

Palten är bortrest nu i helgen så jag passade på att göra något jag velat över länge. Eftersom jag är fattig mammaledig som inte har råd att lägga trettonhundra på ett frisörbesök var jag tvungen att göra något drastiskt. Det är säkert ett halvår sedan jag slingade mig och utväxten är inte att leka med.

När jag var tonåring färgade och tonade jag håret själv hela tiden. Man var helt enkelt modigare då, tänkte jag och spatserade raskt iväg till Coop för att inhandla en stycken hårfärg. Tydligen säljer de inte toningar längre eller så var det bara jag som inte hittade dem. En permanent hårfärg blev det alltså, honungsblond eller något annat käckt stod det på förpackningen.

Men det man inte tänker på när man är fattig, mammaledig med utväxt är att man när man är tonåring är ganska fläng. Det gör inget om håret ser ut som hej kom och hjälp mig. En gång hade jag ena halvan svart och andra röd. Man ska inte färga håret själv när man är vuxen, om man inte har mörkt hår, då kan man säkert göra det för att få det mörkare eller lite glansigare eller nåt. Men är man som jag lite träligt mellanblond, då ska man inte färga håret själv. För trots att det står honungsblond på förpackningen så är det mer råttfärgat när det hamnar i håret. Tänk brunhårig råtta. Snyggt. Men utväxten är i alla fall borta. Nu tänker nog Palten efter en extra gång innan han lämnar mig och pojkarna själva hela helgen.

Det här inlägget postades i Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till När katten är borta…

  1. grenman skriver:

    tror säkert att det blev bra på dig, säg till om du vill ha hjälp med slinga håret eller så. det gjorde vi ju alltid när man var mindre men nu har jag inte vågat mig på det flera år.
    kommer du ihåg när vi skulle göra hårinpackning men hade i mjöl? och det blev stora klumpar inte helt lyckat det heller.

    • mrspitepalt skriver:

      Nej, man var helt klart modigare förr. Men det blev nog helt okej, men mycket mörkare än jag hade tänkt mig.

      Jag tänkte faktiskt på den där inpackningen för inte allt för länge sen. Inte heller så smart.

  2. Skolfröken skriver:

    Eller hur! Jag och min kompis färgade håret varannan helg på gymnasiet. Helt galna färger också, en gång blekte hon sitt hår och sen färgade hon det rött efter några veckor. Hon hade sen nån sjukt röd nyans i flera månader.

    Jag tonade faktiskt mitt hår för några veckor sen, hade inte heller råd att slänga ut en halv förmögenhet på det, så Magistern fick göra det. Men som du säger, jag har brunt hår så det syns ju inte om man gör bort sig. Det blev i alla fall bra, och de gråa håren som kom på förlossningen försvann 🙂

    • mrspitepalt skriver:

      Ja, men jag tycker inte alltid man blir helt nöjd när man går till frisören heller och då känns det ju bättre att betala 80 kronor istället för 900 kronor. Fick du gråa hår under förlossningen? Var det samma med Skolbebisen eller är det speciellt för tvillingförlossningar?

  3. Sarah skriver:

    Hahaha! Om jag fick en femma för varje gång jag har misslyckats med en hemmafärgning skulle jag skratta hela vägen till banken! Efter en alldeles särskild kycklinggul inciden,t avsätts det numera alltid pengar till frisörbesök 🙂

    • mrspitepalt skriver:

      Det kanske är en del av tonårstiden att färga håret i diverse suspekta färger.

      Men nu när jag har vant mig är jag inte helt missnöjd med den nya färgen, och som sagt, betydligt billigare än frisör. Men när jag jobbar igen ska jag bara gå till frisören.

  4. Pulver-Eva skriver:

    Hahahahahahaha. Det var roligt.

  5. Snäckan skriver:

    Det är synd att det är så sjukt dyrt att gå till frisören. Först och främst för resultatet nästan alltid blir bättre än när man gör det själv och för det andra för att det är så sjukt skönt att bli pillad i håret samtidigt som man får läsa apdåliga skvallertidingar. Kanske är det därför det är så dyrt för att de måste prenumerera på så många skvallertidningar?

    Kram

Kommentera

