Mommies and me

I morgon ska jag och Knytet träffa andra mammor och bebisar på BVC. Vad vi ska göra där vet jag inte riktigt, för jag var aldrig med i någon mammagrupp med Kotten. Men nu är det dags. Och jag är lite nervös. Tänk om alla andra är jätteläskig eller mycket äldre eller piffigare än mig. Tänk om alla de andra mammorna bara blir superbästisar och går ut och drar barnvagn och fikar och pysslar dagarna och i ända och jag är den ända som inte får vara med. Tänk om jag är den ända som har barn sedan tidigare och de andra tycker jag är någon slags jobbig bessewissertyp som bara säger ”med Kotten gjorde jag si och med Kotten var det så” hela tiden.

Puh, jag förstår varför jag inte var med i någon grupp förra gången om man ska behöva noja så här mycket innan. Fast egentligen var det för att det inte hade några grupper där vi bodde då. Jag tycker det ska bli kul faktiskt. Fast mest nervöst…

Det här inlägget postades i Knytet. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mommies and me

  1. Hanna F skriver:

    Jag tror inte alls det blir som du oroar dig för. Kanske är det en föräldragrupp där alla är omföderskor, det blev jag erbjuden på vår BVC, och är det inte det så kommer du bli värsta proffset som de andra kan fråga om allt. Du har ju världens erfarenhet som tvåbarnsmor och det kommer de säkert att uppskatta. Är de gamla, gråa och trista så behöver du ju inte gå dit nån mer gång, och är de för piffiga så ägnar de kanske mer tid åt sitt utseende än sina barn!
    Lycka till!

    • mrspitepalt skriver:

      Tack, det var trevligt. Vi var nog ganska jämnåriga allihop, de var lika ocoola eller piffiga som jag är och jag hoppas inte att jag pratade för mycket om Kotten.

  2. Johanna skriver:

    Hoppas du har haft det bra idag! Jag var med i en mammagrupp med äldsta sonen, men det var som mellanstadiet all over again… Det var de hippa mammorna och de inte fullt så hippa mammorna. Som tur var kände en mamma samma sak som mig, och vi två hade faktiskt riktigt trevligt tillsammans! Dum och plikttrogen som jag är så gick jag i alla fall på de där mammagruppsträffarna, trots att det gav mig bra mycket mer ångest än glädje. Nu, när jag är hemma med barn nr 3, så gör jag bara det jag själv vill och umgås med dem jag vill. Vad vill jag säga med den här långa kommentaren i egentligen? Jo, om du mår bra av att gå på mammagruppen: gå dit, om inte: strunta i det!
    Kram!

    • mrspitepalt skriver:

      Det låter som ett bra tips. Om och när jag får tre barn ska jag bara umgås med dem jag redan känner. Men nu får jag nog anstränga mig lite tror jag. Men än så länge känns det bra.

Kommentera

