mrs Pitepalt goes beserk

Idag var vi och röstade. Det var en mycket intressant upplevelse. Vi tänkte att det är lika bra att förtidsrösta för man vet ju inte hur mycket folk det är i morgon. Vi var inte de enda som tänkte så. Biblioteket där vi skulle rösta öppnade klockan tolv och vi var där fem över och då var det kö ut på gatan. 45 minuter tog det innan vi var klara. Inte riktigt så snabbt och smidigt som vi hade hoppats.

Man märker verkligen att valet tar fram folks sämsta sidor. Folk i kön var extremt sura och skällde på de stackars människorna som jobbade där. En man var sur för att det var samma dörr in och ut från biblioteket, det blev ju så trångt. En kvinna var sur för att det tog tid och tyckte att han som jobbade där skulle hämta valsedlar åt henne så hon att kunde smita före i kön och sen när han sa att han inte fick det blev hon ännu surare. Några från Moderaterna kom in i vallokalen och var sura och ville veta var deras valsedlar fanns och då blev en kvinna som jobbade där sur för de fick minsann inte vara därinne och göra reklam. Och det konstigaste av allt var en kvinna som blev sur när hon blev uppmanad att dela på sitt röstkort.

Tack och lov hade Kotten fått köpa lite lördagsgodis precis innan så han höll sig sysselsatt och nöjd hela tiden. Men sen när vi väl skulle in till själva röstningen var dörren för trång så vi kom inte in med dubbelvagnen. Palten gick då in först och jag lät folk gå före och stod kvar utanför och väntade på honom. Efter en lång stund upptäckte en kvinna som jobbade där att jag inte fått gå in och att jag dessutom hade Knytet i Babybjörn. Du kan sätta dig här, du som har barn, sa hon. Jag förklarade att jag väntade med vagnen men att min man snart kom ut så jag kunde gå in. Du kan köra in här, det gör andra, sa hon då. Jag var skeptisk till att det skulle gå eftersom dörren var väldigt trång, men jag provade ändå. På de milisekunderna det tog mig att vända vagnen och försöka köra in smet tre personer som stod bakom mig in framför. Sen slutade det med att jag ändå inte kom in med vagnen. Men vad är det?! Om en kvinna stått och väntat en lång stund med vagn och en bebis i Babybjörn vad gör man då. Väntar man och låter henne prova att komma in eller smiter man före? Det är ju helt idiotiskt. Den ena nissen fick nästan hoppa över ena hjulet för att komma in. Helt idiotiskt!

Oavsett resultatet i morgon känner jag mig seriöst orolig över det svenska folket. Om man inte ens klarar av att stå i kö i 45 minuter utan att go beserk vart är då vårt samhälle på väg?

Det här inlägget postades i Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till mrs Pitepalt goes beserk

  1. Evasleva skriver:

    Vilken trist upplevelse. Kan inte annat än hålla med dig om din slutsats 😦

  2. Snäckan skriver:

    Du har allt en bra härlig berättarstil tycker jag!

Kommentera

